Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

5 tips van psycholoog Nienke Thurlings

Het leven moet niet zo serieus zijn,

genieten is belangrijk

5 tips van psycholoog Nienke Thurlings

Het leven van psycholoog Nienke Thurlings is enorm veranderd na een burn-out en nu, jaren later, helpt ze jonge mensen die in eenzelfde situatie zitten. Ze geeft 5 tips vanuit haar eigen leven om burn-out te voorkomen of er beter mee om te gaan. Meer tips lees je in haar nieuwe boek Jong burn-out.  

In 2011, toen sociaal psycholoog en yoga docent Nienke Thurlings 24 was, kreeg ze een burn-out. Het pad dat ze daarna bewandelde leverde haar zoveel op dat ze het met de wereld wilde delen. Zo ontstond haar platform Jong Burn-Out en inmiddels helpt ze vele millennials via workshops, coaching, lezingen en on- en offline trainingen om burn-out te voorkomen en er beter mee om te gaan. Wat zijn de tips die ze ook in haar eigen leven toepast?

1. Een ochtendritueel
“Een van de dingen waar ik tot op de dag van vandaag trouw aan ben is een ochtendritueel zodat ik mijn dag goed en in rust begin. Zelfs mijn assistent weet dat ze dan geen afspraken voor me maakt. Ik neem iedere ochtend eerst een uur voor mezelf en het verschilt per levensfase hoe de invulling is. Lange tijd had ik juist behoefte aan stilte en nam ik eerst 15 minuten om te mediteren en daarna in stilte te ontbijten en douchen. En in een andere fase deed het me juist goed om in dat uur actief te zijn en te gaan sporten bijvoorbeeld. Ik heb geleerd daar niet krampachtig in te zijn en mee te bewegen met wat ik nodig heb in elke nieuwe fase. Het moet wel echt iets zijn wat mijn hart vult en goed is voor mijn lichaam en innerlijke rust, ik ga dus niet een uur op Facebook zitten ofzo. En als ik een uurtje per dag voor mezelf kan vrijmaken, met mijn drukke agenda, dan kan iedereen het.”

2. Inspanning en ontspanning afwisselen
“Het is wetenschappelijk bewezen dat we niet kunnen multitasken en ook is het bewezen dat we ons niet langer dan 45 minuten echt op één ding kunnen concentreren. Dus ik richt me tijdens het werk volledig op één taak en ik neem na 45 minuten, of als ik merk dat mijn energie begint af te nemen, een pauze. Dat is echt een kwalitatieve pauze waarin ik even iets heel anders ga doen. Ik ben tegenwoordig dol op stripboeken, dus ik ga bijvoorbeeld even een stripboek lezen.” 

3. Maak plezier!
“En dat is meteen een mooie derde tip: geef toe aan dat soort impulsen! Als jij een stripboek wil lezen, lees een stripboek. Als jij van een glijbaan wil glijden, doe dat ook. Het leven moet niet altijd zo f*cking serieus zijn, dat innerlijk kind wil ook lekker genieten. We onderdrukken die impulsen zo vaak omdat het niet volwassen is of niet stoer of niet gepast of gewenst. Of misschien schaam je je wel een beetje als je langs een park rijdt en eigenlijk van de glijbaan zou willen. Maar het is jouw leven en leef het alsjeblieft ten volle! Dat betekent niet keihard alle feestjes aflopen. Natuurlijk hou ik ook van feestjes en moet je daar ook van genieten, maar blijf jezelf steeds de vraag stellen: doe ik dat omdat ik het van binnenuit wil? Of doe ik het omdat ik dan voldoe aan het plaatje ‘voluit leven’ wat ik in mijn hoofd heb? Wees eerlijk naar jezelf toe. Vaak gaat het eigenlijk meer om je spontane hartenwensen weer durven volgen. Als de zon schijnt en jij zit achter je studieboek te balen, ga naar buiten! Ik garandeer je dat je veel productiever bent als je na een half uur helemaal ontspannen terug komt. Als jij jezelf dit soort dingen gunt, voorkom je dat je op een later moment gaat compenseren op manieren die ongezond voor je zijn. Dat je bijvoorbeeld te veel gaat snoepen omdat je jezelf even wilt verwennen omdat je zo hard hebt gewerkt. Of jezelf gaat verliezen op social media omdat je van binnen een leegte voelt waar je niet mee geconfronteerd wil worden. Die dingen komen voort doordat je jezelf niet geeft wat je eigenlijk wil en nodig hebt.”

4. Wat neem je tot je?
“Meer vertrouwen ontwikkelen en je minder door angst laten leiden is belangrijk in het leven, maar zeker in een burn-out situatie. Minder geweld tot je nemen helpt daarbij, ik bedoel dan minder gewelddadige films of series kijken, minder muziek met gewelddadige teksten of minder nieuws kijken. Probeer het eens een tijdje en kijk wat het je oplevert. Tijdens mijn burn-out zat ik in de bioscoop en merkte ik ineens dat mijn lichaam zich schrap aan het zetten was tijdens de film. Ik wilde die film wel zien, maar ben toch weggelopen. Luister naar de signalen van je lichaam, ook om dit soort kleine dingen. Jouw hersenen maken geen onderscheid tussen werkelijkheid en fictie, ze maken geen onderscheid tussen wat er daadwerkelijk voor je neus gebeurt of wat er op een scherm gebeurt. Voor je hersenen is alles wat je tot je neemt realiteit en lichamelijke spanning of stress is daarvan het gevolg. Er zit angst in je systeem waardoor je op andere momenten van je leven eerder angst gedreven keuzes maakt.”

5. Hou zelf de regie in dit digitale tijdperk
“We hebben veel prikkels te verduren en zijn altijd online. In mijn workshops en in mijn boek zeg ik: hou zelf de regie. Dat is de basis. Voor veel mensen werkt het niet zo goed om te zeggen dat je van jezelf op bepaalde tijden niet meer op social media mag omdat het zo beperkend voelt. Ons menselijke systeem werkt beter met beloningen. Dus je zou het ook om kunnen draaien en tegen jezelf zeggen dat je juist wel op social media mag op bepaalde tijdstippen. Bijvoorbeeld twee keer per dag een uur. Dan is het helder voor jezelf. Realiseer je ook dat jouw social media kanalen jouw ruimtes zijn, net als je huis. Die mag je dus schoonhouden. Wees je bewust wat je daar wel en niet binnenlaat. Ik heb me aangesloten bij groepen die te maken hebben met onderwerpen die ik interessant vind en ik heb mensen in mijn vriendenlijst die ik inspirerend vind. Ik vind het belangrijk dat de berichten die ik in mijn tijdlijn zie voedend zijn en niet allemaal geklaag, ellende of oppervlakkige onzin. Zorg daarin goed voor jezelf.”



In haar boek ‘Jong Burn-Out, In 5 stappen naar meer energie’ laat Nienke je zien hoe je deze en meer tips voor jezelf kunt toepassen. Het is een helder en praktisch boek voor (jonge) mensen die last hebben van een burn-out, een burn-out willen voorkomen of simpelweg met meer energie willen leven. Aan de hand van testjes, oefeningen en meditaties ga je aan de slag om erachter te komen wat echt bij je past. 

Je kunt het boek aanschaffen via deze link.

Beoordeel dit artikel

(9 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht