Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

- Yoga -

Avond: yoga oefening voor het slapen gaan

Met deze yoga-oefening sluit je de dag in rust af. De oefening laat zien dat yoga helemaal niet lang hoeft te duren. En dus ook een momentje voor jezelf niet. Het fijne eraan is, is dat je dan toch even tijd voor jezelf maakt én op een ontspannen manier in beweging bent. Je laat je lichaam eraan wennen dat het mag gaan rusten: zo slaap je dus ook beter.

QUOTE || Yoga brengt de tegenstellingen in ontwikkeling, in verbinding en in balans met elkaar, door je lichaam via de ademhaling in contact te brengen met je geest, op dit moment, in het nu. 

Waarom yoga?

Yoga betekent bij elkaar brengen of samenbrengen. Het woord is afkomstig uit de Oudindische taal Sanskriet. Yoga brengt je in het nu, doordat het je lichaam via de ademhaling in contact brengt met je geest. 

Door yoga verbeter je je vermogens om aandachtig te zijn. Je leert om met je zintuigen aanwezig te zijn in alle situaties en gebeurtenissen in het leven. Door yoga creëer je meer bewustzijn en zelfkennis. Je leert om te gaan met de wereld en kunt erin opgaan, zonder jezelf erin te verliezen.

Yoga-oefening

Deze yoga-oefening heet de volledige vooroverbuiging. Ook wel de Paschimottanasana genoemd. De oefening helpt een gestreste geest tot rust te komen. Ideaal dus na een volle dag, voordat je gaat slapen.

In de houding komen

Ga zitten met een rechte rug en je benen recht voor je uitgestrekt. Adem in, strek je rug en breng je borst omhoog. Adem uit en laat je langzaam naar voren zakken, terwijl je je rug recht houdt. Breng je navel zo ver mogelijk naar voren. Gebruik gerust een band om je voeten voor een betere houding, of hou met je handen je voeten of je tenen vast, als je dat haalt. Hou je borst naar voren en blijf je hielen van je af duwen met je tenen omhoog.

Blik

Sluit je ogen of kijk vooruit naar je tenen.

Let op: Doe deze beweging niet als je rugklachten, een hernia of problemen met je luchtwegen hebt.

Bron: Deze oefening komt uit Yoga 15 minuten per dag

Beoordeel dit artikel

(0 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht