Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Boeddhisme voor moeders

Een kind op de wereld zetten, verandert je leven totaal. Ineens draait alles om dat kleine mensje. Een gevoel dat nooit meer overgaat. Het ouder zijn gaat gepaard met lusten én lasten. Het kan je spirituele groei, persoonlijke ontwikkeling en wijsheid brengen, maar je ook tot waanzin drijven.

Veel vrouwen vinden moeder zijn het mooiste dat hun is overkomen, maar ook het zwaarste. Gebroken nachten, peuterdriftbuien, opvoedproblemen: het moederschap is niet altijd makkelijk. Vaak komt daar nog een moeizame combinatie van kind en werk bij. En waar is de tijd voor jezelf gebleven? Je krijgt te maken met emoties die je kinderen bij je oproepen én die ontstaan doordat je je leven moet aanpassen. Daardoor krijgen moeders onherroepelijk te maken met frustratie, woede en bezorgdheid. Sarah Napthali pleit in Boeddhisme voor moeders voor een boeddhistische benadering en het toelaten van meer spiritualiteit in de opvoeding, zodat je deze problemen beter het hoofd kunt bieden.

Innerlijke rust

Een woonkamer vol krijsende kinderen die elkaar de hersens inslaan om een stuk speelgoed, een huis dat eruit ziet alsof er een bom ontploft is, en je baas die verwacht dat dat rapport eind van de middag in zijn mailbox zit. Elke moeder maakt dit soort situaties mee, waarin elke vorm van controle je ontglipt lijkt. Het allerbelangrijkste advies van Napthali om hiermee om te gaan is het vinden van innerlijke rust. De omstandig mogen nog zo vervelend zijn, jijzelf kunt een baken van rust zijn. En aangezien kinderen vooral leren door hun ouders na te doen, profiteert het hele gezin ervan als jij je kalmte weet te bewaren. Meditatie helpt je daarbij.

Hier en nu

Nu is mediteren natuurlijk een stuk eenvoudiger als je alle tijd van de wereld hebt. Maar moeders van kleine kinderen hebben standaard tijdgebrek. Napthali wijst je er echter op dat meditatie ook kan worden beoefend tijdens het grootbrengen van je kinderen. Als je altijd maar doorraast en de gedachten voortdurend door je hoofd tollen, mis je veel van wat er werkelijk gebeurt. Een luier verwisselen, je zoon naar zwemles brengen, of een verhaaltje voorlezen: door met aandacht in het moment te zijn, word je kalmer. Je kinderen profiteren er bovendien van. Ze genieten van het feit dat ze je volle aandacht krijgen en voelen zich gezien en gehoord.

Emoties

Als je eenmaal met aandacht aanwezig bent in het moment, krijg je ook meer oog voor wat er zich afspeelt in jezelf op emotioneel niveau. Het zal je opvallen dat emoties je overspoelen, door je heen trekken en vervolgens wegebben. Mocht je plotseling door frustratie worden overvallen als je kind voor de zoveelste keer niet wil luisteren, realiseer je dan dat je in de greep bent van een emotie, die weer overgaat. Richt je aandacht op je ademhaling, sluit heel even je ogen, en hervind jezelf. Door deze mini time-out kun je waarschijnlijk beter reageren op je kind, waardoor het probleem niet uit de hand loopt. Naast frustratie loop je vast ook tegen andere emoties aan, zoals schuldgevoel en bezorgd zijn.

Schuldgevoel

De meeste schuldgevoelens bij moeders komen voort uit de spagaat tussen werk en zorg. In Nederland kiezen de meeste moeders voor een parttime baan. Bijna 80 procent van de jonge moeders werkte fulltime voor de zwangerschap. Nadat het kind geboren is, daalt dat aantal tot 20 procent. Voor- en tegenstanders van werkende moeders vliegen elkaar hierover regelmatig in de haren. En vooral vrouwen onderling sparen elkaar daarbij niet. Het is eigenlijk nooit goed. Als je weinig uren maakt, verspil je je talenten. En ben je wel economisch zelfstandig? Maar als je veel werkt, verwaarloos je je kinderen en moet je ze op de crèche 'dumpen'. Welke moeder doet dat? Zolang dit de heersende opinie is, is het geen wonder dat veel moeders zich vaak schuldig voelen.

Bewustwording

Door je bewust te zijn van je schuldgevoelens, win je al een hoop. Napthali raadt je aan om de tijd te nemen om er rustig over na te denken. Niet piekeren maar met volle aandacht stilstaan bij je gevoel. Onderzoek hoe reëel je twijfels en emoties zijn. Ga je werken voor jezelf, het inkomen of omdat het 'moet' van de maatschappij, vrienden of familie? Jij mag het op jóuw manier doen, als je er maar achter staat. Je kunt niet alles tegelijk. Ontdek waar je prioriteiten liggen. En laat je niet opjutten door strenge feministen, overtuigde thuisblijfmoeders, of de overheid, die de vergrijzing wil aanpakken.

Bezorgd zijn

Wie een kind krijgt, ervaart hoe het is om onvoorwaardelijke lief te hebben. Juist omdat een ander wezen zóveel voor je betekent, raakt dat je eigen kwetsbaarheid. Wat als je kind pijn heeft, gepest wordt op school of zich erg ongelukkig voelt? Wat doet dat met jou? Bezorgdheid ligt altijd op de loer. Dat helpt je aan de ene kant om goed voor je kinderen te zorgen, maar aan de andere kant vertroebelen de zorgen je geest en zorgen zij ervoor dat je minder goed functioneert. Napthali laat je inzien dat je angsten en zorgen niet zozeer een situatie betreffen, maar meer de emoties die dat bij je oproept. Je maakt je druk om dingen die vaak in de toekomst liggen. Het feitelijke lijden is meestal minder erg dan het vechter ertegen. Ook hier raadt ze meditatie aan om je aandacht vast te houden in het hier en nu.

Meer lezen? Bestel dan Boeddhisme voor moeders

Foto: Thinkstock

Beoordeel dit artikel

(14 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht