Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Gastblog: mindful bewegen in de stad

Als je in een drukke stad woont, zijn er altijd mensen en geluiden om je heen. Hoe kan je ervoor zorgen dat je ondanks die al prikkels toch ontspant? Door te genieten van de drukte. Zonder drukte bestaat er namelijk geen rust. Elianne Dudok, werkzaam bij House of Awareness, legt uit hoe.

Door Elianne Dudok - House of Awareness

Ik ben van nature een rustig persoon. Ik kan ontzettend genieten van groen om me heen. Bomen, het geluid van water. Ik ben afgelopen jaar twee keer naar Oslo gereisd, de omgeving is zo ontzettend fijn daar. De perfecte combinatie van natuur en rust in een moderne stad. Je kan je wel voorstellen dat een verhuizing naar Amsterdam bij veel mensen vragen opriep. Hoe gaat ze mindful bewegen in de stad?

Intens genieten van drukte

Amsterdam, de stad met heel veel mensen, heel veel verkeer en heel veel drukte. Het tegenovergestelde van mij als persoon. Toch kan ik intens genieten van deze drukte. Zonder drukte bestaat geen rust. Zonder herrie zou er geen stilte bestaan. Je kan altijd rust opzoeken in herrie. Deze rust vind je in jezelf. De rust in mijzelf laat mij mindful bewegen in de stad. Ik ga op in de menigte, ik ga mee met de stroming mensen. Ik leg je uit hoe ik mindful beweeg in een drukke stad.

Stap voor stap mindful bewegen in de stad, hoe doe je dat? Ik geef hieronder tips!

Tip 1.  Bereid je voor op de chaos en drukte.

Door je voor te bereiden op drukte die je tegemoet gaat wanneer je je voordeur uitloopt, zet je in je hoofd een bepaalde knop aan. Deze knop noem ik voor het gemak maar ‘acceptatie’. Je accepteert drukte, je laat chaos toe, omdat je weet dat het er zal zijn. Jezelf dit bewust visualiseren voordat je weggaat is belangrijk.

Tip 2.  Verken de stad wandelend.

Met nadruk op wandelend, in een eigen tempo, zonder haast. Op deze manier laat je alle prikkels in een drukke stad rustig aan je voorbij komen. Richt je blik ook eens naar boven en merk op dat er gewoon heel veel ruimte is. Vaak focus je je alleen maar op de mensenmassa voor je, wat op zich ook wel handig is omdat je niet aan de hakken van je voorganger wil hangen, maar echt, er zijn ook momenten dat je even je blik naar boven kunt richten om de rust van de lucht waar te nemen. Probeer eens heel bewust te lopen. 

Tip 3. Hoor de geluiden om je heen.

Er zijn stiekem heel veel geluiden die best wel fijn kunnen zijn als je je daarop concentreert. Het getik van de stoplichten maakt mij bijvoorbeeld rustig. Er zit een ritme in, en het ritme bepaald wanneer ik kan oversteken. Als je het lastig vindt om je door alle geluiden om je heen nog te concentreren op je omgeving, kun je er ook voor kiezen om je favoriete muziek op te zetten. Inspiratie voor fijne muziek vind je hier. 

Wat mindful bewegen in de stad mij oplevert

De stad ga je op een andere manier beleven doordat je niet gehaast bent. Je accepteert de drukte en geeft aandacht aan je omgeving. Om je heen kijken en geluiden horen. In feite zet je al je zintuigen op scherp. Is je die oude boom om de hoek wel eens opgevallen? Hierna vast wel! Deze oefening kun je gewoon blijven uitvoeren, het blijft je verrassen! Hier vind je tips om wandelend te mediteren 

Wil je nog meer tips voor meditatie? Of bekijk hier de video van meditatie in 16 seconden.

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht