Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Oefening: ademen

Normaal gesproken merk je niet hoe je ademt. En dat hoeft ook helemaal niet. Wanneer je je in een spannende of bedreigende situatie bevindt, verandert dit. Door je bewust te zijn van je ademhaling, kun je die sturen. Van spanning, naar ontspanning. Deze oefening leert je hoe.

Dit moet je doen: breng je ademhaling tot rust, zodat die gelijkmatig en kalm is. Zorg dat de inademing en de uitademing even lang duren. Las tussen de inademing en de uitademing een korte pauze in of laat ze geleidelijk in elkaar overgaan. Doe wat voor jou het gemakkelijkst is.

Maak je geen zorgen over de plek in je borst waar je ademhaling zich precies bevindt. Ze vindt haar eigen plek wel. Maar als je je bijzonder gespannen voelt, kan het je helpen om een paar keer diep in te ademen.

De truc is om je onderbuik te ontspannen en je gewoon op je gemak te voelen in je lichaam. Misschien helpt het als je twee of drie keer langzaam en kalm tot diep in je onderbuik ademt.

Vind je het na vaak oefenen nog steeds lastig om je adem te sturen? Volg dan eens een yoga- of meditatiecursus die op ademhaling is gericht.

Deze oefening komt uit het boek Bescherm jezelf van William Bloom.

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht