Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Oefening dagelijkse routine

Dagelijkse routine kent twee categorieën: thuis en op het werk. Op werkdagen is het belangrijk om ’s morgens en ’s avonds privé een routine te hebben die een gewoonte wordt. Zo creëer je ruimte voor de dingen die je wilt doen.

Avondroutine
Wat je doet voordat je gaat slapen kan invloed hebben op hoe gladjes je de volgende dag begint. Daarom is het zinvol om een avondroutine in te stellen.

  • Check wat je voor de volgende dag in je agenda hebt staan.
  • Bedenk wat je nodig zult hebben (sleutels, paspoort, papieren, sportspullen) en leg dat klaar.
  • Kies de kleren die je wilt aantrekken en zorg ervoor dat schoenen schoon en hemden gestreken zijn (of reserveer er tijd voor als je dat liever ’s ochtends doet).
  • Maak er een gewoonte van de vuile vaat weg te werken, rommel weg te gooien en je woonkamer op te ruimen voor het slapengaan. Dan begin je fijner aan de volgende dag!

Ochtendroutine
Met een ochtendroutine hoef je niet na te denken over wat je moet doen om op tijd de deur uit te gaan. Dat geeft je brein de gelegenheid om gelijke tred met je lichaam te houden.

  • De eerste stap is te kijken hoe laat je van huis moet om op tijd op je bestemming te arriveren. Werk vanuit dat punt terug. Sta vroeg genoeg op om te kunnen doen wat je wilt doen (zoals douchen, ontbijten, sporten) voordat je vertrekt. Voor de een is 10 minuten ruim voldoende om op gang te komen, anderen hebben langer nodig. Wees realistisch.
  • Reken 10 minuten extra voor onverwacht oponthoud. Gebeurt er niets bijzonders, dan kun je het lekker rustig aan doen.

Deze oefening komt uit Ik wil overzicht van Harriet Griffey

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht