Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Oefening: leren bewust te zijn

Het voelt misschien vreemd om jezelf te vertellen wat je aan het doen bent terwijl je het doet, maar het is wel een manier om je aandacht erbij te houden. In Boeddhisme voor moeders leert auteur Sarah Napthali je bewust te zijn van je handelen. 

"Als we onszelf konden leren volledig aanwezig te zijn in het nu en onze eigen ‘nu-heid’ te onderzoeken, in plaats van steeds opnieuw de oude verhalen uit het verleden te herkauwen of de toekomst aan het plannen te zijn, dan zouden we veel meer plezier in ons leven hebben, en zelfs momenten van ongekende gelukzaligheid.


Zowel in onszelf als om ons heen spelen er zich elk moment ontelbare dingen af. De uitdaging is daadwerkelijk onze aandacht erop te richten. Tijdens meditatie of gedurende de dag vallen we ten prooi aan gedachten en impulsen die onze aandacht daar weer vanaf leiden. Ondanks het feit dat onze gedachten vaak weinig behulpzaam zijn, raken we toch verstrikt in onze innerlijke drama’s.

Wanneer we onszelf eraan herinneren om bewust te zijn, veroordelen we onszelf niet wanneer onze geest afdwaalt, maar brengen we onze aandacht geduldig terug naar het hier en nu. Geen enkel gebaar en geen enkele beweging is te onbetekenend om ons er bewust van te zijn.


De Boeddha zegt hierover:

"… een monnik weet wanneer hij loopt, ‘ik loop’. Wanneer hij staat weet hij ‘ik sta’. Wanneer hij zit, weet hij ‘ik zit’. Wanneer hij ligt, weet hij ‘ik lig’."


Het voelt in het begin misschien vreemd om jezelf te vertellen wat je aan het doen bent terwijl je het doet, maar het is wel een manier om je aandacht erbij te houden. Na verloop van tijd is je vermogen om in het moment zelf aanwezig te blijven zozeer gegroeid, dat je dit soort mentale notities niet meer nodig hebt.

Bij het opmerken van de details van het moment moeten we vermijden om ze in categorieën als ‘goed’ of ‘slecht’ en ‘leuk’ of ‘vervelend’ in te delen. Door onze waarnemingen niet in categorieën in te delen, geven we onszelf de mogelijkheid een gevoel van acceptatie in plaats van veroordeling te ontwikkelen; we laten de eis los dat het leven anders moet zijn dan het is. Dit is de gelijkmoedigheid die bij boeddhisten zo hoog in het vaandel staat.

Ga de komende dagen eens uitproberen of het je lukt om tijden je dagelijkse bezigheden in het hier en nu aanwezig te blijven. Wees je bewust van de gewaarwordingen in je lichaam en het opkomen en weer verdwijnen van emoties. Probeer je gedachten te observeren in plaats van ze de vrije hand te geven.

Kijk hoe vaak je geest naar het verleden of naar de toekomst afdwaalt, hoeveel doorzettingsvermogen er nodig is om je geest in het hier en nu te houden."

Wil je meer lezen? Deze oefening komt uit Boeddhisme voor moeders van Sarah Napthali. Je koopt het boek hier. 

Beoordeel dit artikel

(4 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht