Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Oefening: lichaamssensaties waarnemen

Als volwassene zie je lichaamssignalen snel over het hoofd. Signalen van je lichaam die aangeven hoe een situatie, persoon of gebeurtenis is, zonder voorwaarden, worden geblokkeerd door overtuigingen over hoe dingen horen te zijn. Of hoe je zelf moet zijn. 

Lichaamswijsheid

Je lichaam heeft geen boodschap aan wat ‘hoort’, ‘moet’ of ‘rechtvaardig zou zijn’. Je lichaam weet wat wijs is in het moment. Instinctief of intuïtief voel je vaak van tevoren al de consequenties van lichaamssignalen aan. Want als je bepaalde signalen serieus neemt, moet je de ene keer een stap terug doen, de andere keer juist een grote stap vooruit, en soms moet je zelfs een heel andere richting inslaan. In eerste instantie kun je hier niet altijd zin in hebben. Toch werkt het meestal bevrijdend om wel naar je lichaamswijsheid te luisteren, omdat je dan veel minder energie verliest. En als je tijdig luistert en ernaar handelt, zal je verwonderd zijn over het gemak waarmee de dingen zich vanzelf voltrekken.

De oefening

Als je spanning of onrust ervaart, neem die sensatie dan waar zonder deze weg te willen werken of tot actie over te gaan. Je lichaam kan alleen maar antwoorden als je deze sensatie de ruimte geeft om haar zegje te doen. Blijf vriendelijk en beslist met je aandacht in je lichaam en:

  1. Sta de onrust of de spanning toe in het hele veld van je waarneming. Als je merkt dat je gaat denken, volg dan je adembeweging. Zodra je adempatroon verandert, verandert ook je denkpatroon. Sta opnieuw de sensatie van onrust of spanning toe.
  2. Voel je gewicht in de stoel en je voeten op de grond. Adem een paar keer diep in en uit terwijl je de adembeweging diep vanuit je buik op laat komen. Volg de adembeweging vanuit je buik naar je hart en weer terug. Houd contact met je billen en je voeten. Terwijl je rustig door ademt, kun je een rustige, levendige kracht ervaren. Laat die vitale kracht je hele lichaam doorstromen, terwijl je rug zich opricht.
  3. Verwelkom in deze vitale adembeweging opnieuw de gevoelssensatie (van de spanning of onrust), zonder er iets mee te willen. Blijf daarbij aanwezig als een milde toeschouwer.
  4. Geef de spanning of onrust alle ruimte die nodig is. Wat wil deze sensatie jou duidelijk maken? Wat doe je anders als de energie van die spanning of onrust volop de ruimte heeft gekregen? Het lichaam heeft herhaling nodig om een nieuw patroon aan te leren. Neem een paar keer per dag de tijd voor de stemmen van je lichaam.

Deze oefening komt uit Van binnen weet je alles van Annet van Laar.

Beoordeel dit artikel

(5 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht