Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Oefening: Verwarm jezelf met shiatsu

Dit is een strekoefening die de hartbeschermer en de drievoudige verwarmer sterkt en stimuleert. Hij is afgeleid van de beschermende houding. Dit is de houding die de mens aanneemt om zijn lichaam warm te houden en tegen de elementen te beschermen. We nemen deze houding ook aan als we ons willen verweren tegen emoties en als we moedeloos of verlegen zijn.
 
Met de volgende oefeningen produceren we warmte en beschermen we onszelf. We doen dit door met behulp van de ademhaling en ontspannen bewegingen bewust Ki op te bouwen. De laatste oefening bestaat uit een gemakkelijke, ritmische beweging. Hierdoor komt geblokkeerd Ki los. De hartbeschermer beïnvloedt de Ki-circulatie in de borstkas, de drievoudige verwarmer beïnvloedt de Ki-circulatie in de ribbenkast, de onderbuik, de galblaas (die langs de zijkanten van het lichaam loopt) en de gewrichten in het algemeen. Hij helpt de lever die gaat over de Ki-stroom in het lichaam.
 
Ga zitten in kleermakerszit. Trek je ene voet naar je lies toe. Kruis je armen en sla je handen om je knieën. Adem uit en buig vanuit je heupen voorover. Trek je ellebogen in en ontspan je bovenlichaam, hoofd en nek. Houd je billen op de grond en ontspan je bekken. Adem in via je buik. Adem uit terwijl je overeind komt. Kruis je armen en benen andersom en doe de oefening nog eens.
 
Beeld: Thinkstock  
 
Meer weten?

Deze oefening komt van pagina 128. 

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht