Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Shinrin-yoku herfstwandeling en thee recept

In november zorgen de stormen ervoor dat de bomen hun laatste blaadjes verliezen. Het bos wordt kaler en stiller. De levenskracht trekt zich terug in de Aarde. In de herfst hebben we zelf ook afscheid genomen van wat we niet meer nodig hebben. De leegte die we nu ervaren hoort bij de winter; we nemen een pauze, laten de controle los en hebben vertrouwen dat alles zijn eigen weg zal vinden.

Natascha Boudewijn schrijft over de rustgevende en helende werking van de natuur in haar boek Het kleine shinrin-yoku boekje. Shinrin-yoku, wat ook wel vertaald wordt als ‘forest-bathing’, maakt gebruik van deze helende kracht van de natuur. Je neemt niet letterlijk een bad, maar dompelt je onder in de natuur waardoor je je zintuigen bewust kunt activeren. In dit praktische handboekje legt zij uit hoe shinrin-yoku werkt aan de hand van de seizoenen en met inspirerende oefeningen. Hier lees je vast een voorproefje van deze oefeningen en een heerlijk thee recept om jezelf mee op te warmen tijdens deze koude dagen. 


Reflectiewandeling


Uitleg


De reflectiewandeling is als een gesprek met de natuur. Na een visualisatie van wat jij graag wilt loslaten in je leven, stel je je open voor de tekenen of aanwij- zingen die de natuur op je pad brengt. Dat wat je tijdens de wandeling via je zintuigen of in jezelf waarneemt, is wat de natuur jou over loslaten te vertellen heeft of mee wil geven.


Tijdens deze wandeling is de natuur je gids, coach en therapeut tegelijk. Deze manier van praten met de natuur ontdekte ik intuïtief tijdens mijn burn-out, toen ik urenlang door het bos dwaalde. Het is in feite een alternatieve vorm van de indiaanse medicine walk.


Stap 1: Loop langzaam en met aandacht door het bos – kies je route intuïtief. Neem de stiller wordende natuur bewust in je op. Activeer je zintuigen en ervaar hoe de natuur met zoveel gemak loslaat wat zij niet meer nodig heeft. Loop zo een tijdje heel langzaam door tot je daadwerkelijk bent geland in het bos.


Stap 2: Ga op een prettige plek staan, met beide benen iets uit elkaar, stevig op de grond. Sluit je ogen. Adem een paar keer diep in en uit. Adem de energie van het herfstbos in. Doe dit net zo lang als je prettig vindt.


Stap 3: Visualiseer datgene wat je graag zou willen loslaten. Dat kan van alles zijn, groot of klein. Stel je heel bewust voor hoe je leven eruitziet als je het hebt losgelaten. Stel je elk detail zo duidelijk mogelijk voor, alsof het op dit moment al zo is. Zorg dat je jezelf ook meeneemt in het geheel en kijk hoe je eruitziet. Ervaar je iets in je lichaam? Waar? Merk je een verandering in je emoties? Ook als je niet weet wat je zou willen loslaten kun je de natuur om hulp vragen: stel de vraag ‘Wat moet ik loslaten?’


Stap 4: Vraag de natuur nu om leiding en inzichten. Wat moet jij op dit moment weten met betrekking tot deze wens om los te laten? De natuur zal het je tijdens of na deze wandeling vertellen.


Stap 5: Vervolg je pad op gevoel en neem met aandacht waar wat er om je heen én binnen in jou gebeurt. Laat je gewoon meenemen door de natuur. Het bos zal je verrassen. Laat alles lekker los, gedachten en vooral verwachtingen, loop langzaam en geniet van de herfst in het bos. Jij stuurt niet, de natuur komt naar jou toe als de tijd daar rijp voor is. Het is belangrijk om je over te geven aan dit vertrouwen.


Stap 6: Soms zul je heel concrete aanwijzingen krijgen, zoals een dier op je pad met een symbolische betekenis die betrekking heeft op het loslaten. Of een afwij- kende vorm van een boomstam waar je een inzicht door krijgt. Maar je kunt ook een geluid horen dat je een besef geeft dat je net nodig had of een geur die je aan iets herinnert en als aha-erlebnis dient. Soms krijg je geen of slechts één aanwijzing. Raak niet ontmoedigd, het is goed zoals het gaat. Je inzichten kun je ook later krijgen, net na je wandeling of zelfs pas enkele dagen erna. Wandel net zo lang door als prettig voelt. Je zult vanzelf merken wanneer het voorbij is.


Stap 7: Bedank het bos en de natuur voor deze wandeling.


Stap 8: Schrijf je inzichten op en kijk of je een metafoor of symbool in het bos kunt vinden om je inzicht in jezelf te verankeren.


Wellnessthee uit het bos 


Verwarmende relaxwinterthee van gedroogde vlierbloesem, gember, kaneel & steranijs


Deze thee verwarmt en zorgt voor een weldadige ontspanning van lichaam en geest.


Vlierbloesem versterkt het immuunsysteem, reinigt het bloed en helpt om griep te voorkomen. In het voorjaar helpt het tegen hooikoorts. Volgens de overlevering behoort de vlier tot de feeën- en elfenplanten. Er zouden geesten en goden in wonen. Thee van bloesem en bessen helpt tegen onrust en verstopping. Droog vlierbloesem zelf in mei en juni of koop de gedroogde vlierbloesem in de natuurwinkel.


De kaneelboom, de gemberplant en de steranijsboom of -struik zijn tropische gewassen. Je zult ze in de bossen in de Lage Landen dan ook niet tegenkomen, maar ze zijn met name in de winter een welkome weldaad voor lichaam en geest. Kaneel is een verwarmend en versterkend middel tegen verkoudheid, winterhanden en -voeten. Het geeft deze thee een heerlijke, winterse smaak. Gember stimuleert de doorbloeding en heeft een verwarmend en ontspannend effect op het lichaam en de geest. Het bestrijdt winterverkoudheid preventief en helpt bij misselijkheid en vermoeidheid. Steranijs smaakt aangenaam zoet en helpt tegen slapeloosheid.


Voor één kop thee van circa 150 ml meng je:


  • 2 à 3 theelepels gedroogde vlierbloesem
  • 2 plakjes verse gember
  • 1 kaneelstokje
  • 1 steranijs

Breng mineraalwater aan de kook en laat het iets afkoelen. Voeg de ingrediënten toe en laat afgedekt circa 10 minuten trekken. Haal de ingrediënten eruit en neem de thee mee in een thermoskan. Schenk de thee met aandacht in en drink met kleine slokjes. Ervaar wat deze helende kruiden en specerijen met je doen – op zowel op fysiek en mentaal als spiritueel vlak.




Wil je meer weten over shinrin-yoku en het zelf ervaren? Kijk dan op Natascha Boudewijn’s website voor een inspirerende workshop
www.shinrin-yoku.nl. Nieuwsgierig geworden naar het boek? Koop het hier

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht