Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Snel stress verminderen

De belangrijkste reden waarom je last hebt van stress is omdat je niet het juiste gereedschap hebt om ermee om te gaan. In Zonder stress leert davidji je eenvoudige en doeltreffende tactieken om stress te verminderen. Je krijgt weer vat op je emoties, je kijk op de wereld en je interpretatie van een stressvol moment. Ontspan, wees emoties de baas, communiceer effectiever en geef relaties een boost!

Stress is slecht voor je. Maar is dat altijd zo? De waarheid is iets genuanceerder. Stress is bijvoorbeeld goed voor ons concentratievermogen, onze daadkracht, onze prestaties en ons geheugen. Maar stress kan ons ook de afgrond in duwen.  Dan worden we bang en bedroefd en raken we overweldigd. Dan lijden onze relaties eronder, onze emoties worden onderdrukt. Dit komt omdat er verschillende soorten stress zijn met andere effecten.
 
Vijf basistypen stress
We onderscheiden vijf basistypen stress:
  • Goede stress
    Een vorm van kortdurende stress die zich voordoet wanneer we een oorzaak voor stress als een positieve uitdaging beschouwen en niet als een negatief gevaar. Bijvoorbeeld wanneer we proberen om een uitdagend maar binnen ons bereik liggend doel te behalen.
  • Routinestress
    De druk die we elke dag ervaren, thuis, op ons werk. Deze stress heeft te maken met de druk van werk, gezin en andere dagelijkse verantwoordelijkheden.
  • Acute (kortdurende) stress
    Een onaangename verrassing waar je snel op moet reageren, zoals een lekke band krijgen, koffie over je nieuwe kleren morsen of je aansluitende vlucht missen. Maar dit type stress kan ook getriggerd worden door een van de grote uitdagingen in het leven, bijvoorbeeld wanneer we iets verliezen waar we om geven.
  • Chronische (langdurige) stress
    Dit is het type stress dat meedogenloos, eindeloos en onvermijdelijk lijkt. Daaronder vallen gebeurtenissen met een lange nawerking en onze pogingen om daarmee om te gaan, zoals bij verlies, dood, carrièreproblemen et cetera.
  • Traumatische stress
    Een ongeluk, aanval of andere traumatische gebeurtenis kan zo diep ingrijpen dat de fysiologische pijn en emotionele schade ook na de dreiging nog in ons doorwerken.
Vuistregel is dat langdurige stress eigenlijk altijd slecht voor je. En dat iedereen af en toe even rust moet nemen – zelfs van onophoudelijke positieve stress.
 
Omgaan met stress
Uiteraard zullen we allemaal stressvolle momenten in ons leven meemaken. In alle bovengenoemde basistypen. davidji wijst ons erop dat we desondanks een keuze hebben om stress te verminderen. Met andere woorden: hoe gaan we ermee om? Ontstressen is zijn optiek: je gemakkelijk kunnen aanpassen aan stressvolle situaties en tegenslagen, zonder de negatieve lichamelijke en emotionele gevolgen van stress te ervaren. Dat is iets dat we allemaal kunnen leren!

 
Effect van stress verminderen
Als je bewust stress vermindert, verandert alles in positieve zin. Van de zaadjes van gedachten die in je bewustzijn ontkiemen tot de chemische en hormonale impulsen die je emoties sturen. En tot de stappen die je neemt door wat je zegt en doet. Is er sprake van stress? Dan is het de kunst om je stressniveau laag te houden, waardoor je stressreactie van korte duur is en een verwaarloosbare impact heeft.
 
Ontstressende technieken
In zijn boek Zonder stress reikt davidji je uiteenlopende technieken aan om stress te verminderen, zoals de 16 seconde oefening. Het zijn stuk voor stuk technieken die niet veel tijd kosten, je makkelijk toepast in het dagelijks leven en die een groot verschil maken. Ze hebben betrekking op lichamelijk, emotioneel, geestelijke, relationeel en spiritueel gebied.
 
Hoe gestrest ben jij?
Heb jij deze ontstressende technieken nodig? Wil jij weten hoe jij eraan toe bent als het gaat om gestrest leven? Beantwoord dan deze vragen voor jezelf:
  • Erger je je aan kleine dingen of aan kleine onderbrekingen van je flow?
  • Ben je ongeduldig of rusteloos (zit je te wachten tot er iets gebeurt)?
  • Ben je uitgeput?
  • Kun je niet helder beslissingen nemen?
  • Slaap je onrustig?
  • Heb je te weinig tijd of haal je je deadlines niet?
  • Snauw je tegen de mensen om je heen?
  • Voel je je alsof je op eieren loopt of ben je bang te zeggen wat je denkt?
  • Ben je snel boos?
  • Doe je sarcastisch tegen anderen?
  • Zie je alles somber in?
  • Heb je het idee dat het leven te snel gaat?
  • Zit je vast?
Als je een van deze vragen met 'ja' hebt beantwoord en het is al langer dan een week zo, dan ben je mogelijk in de greep van stress. In dat geval is het een goed idee om Zonder stress van davidji te lezen en je de ontstressende technieken eigen te maken.
 
Workshops davidji
 
Altijd al meer willen weten over meditatie, hoe je beter met stress om kunt gaan én een geleide meditatie willen doen met davidji? Of verheug je je op een hernieuwde kennismaking met dé meditatiegoeroe uit Amerika? Ga dan naar een van de workshops die davidji geeft in het Conservatorium Hotel in Amsterdam! 
 
Beeld: Altamira
 

Beoordeel dit artikel

(6 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht