Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Tantra-oefening: de innige omhelzing

Liefdevolle omhelzingen hebben een therapeutische werking. Ze kunnen je weer het gevoel geven dat je bemind, geliefd en beschermd bent, dat woordloze oergevoel van zekerheid en welzijn dat we als kinderen als vanzelfsprekend ervoeren, maar dat we ons als volwassenen zelden toestaan. Een omhelzing opent op een simpele manier de deur naar vertrouwen.

Voorbereidingen
Blijf bij deze oefening open voor alles wat er kan gebeuren en wees bereid je gevoelens eerlijk met je partner te delen. Trek voor deze oefening samen met je partner 15 minuten uit.

Werkwijze
Ga naar je partner toe voor een omhelzing en ga na wat jij bij een gewone omhelzing voelt. Probeer het zo natuurlijk mogelijk te doen. Omarm elkaar ongeveer 3 minuten. Dat kan lang lijken, omdat we gewend zijn een ander te omhelzen alsof we hem de hand schudden, maar het zal je de gelegenheid geven om je reacties te onderzoeken.

Laat elkaar dan langzaam los, sluit je ogen en ga na wat voor gevoel je erbij had. Voelde je weerstand? Die weerstand kan een teken zijn dat jij jezelf bewust of onbewust beperkingen hebt opgelegd. Was je terughoudend of nerveus? Voelde je je lichaam ergens verstijven? Hield je je adem in? En zo ja, waarom? Komt dat omdat je bang bent voor intimiteit? Wil je dat misschien nader onderzoeken? En je partner? Ga op dezelfde manier na hoe je je ten opzichte van hem of haar voelde.

Ga vervolgens zitten en kijk elkaar aan.
Partner A, vertel eerlijk wat je voelde over jezelf en je partner. Partner B, stel je open en luister aandachtig.
Als partner A klaar is, is partner B aan de beurt.

Bij veel partners zie je in het begin de zogenaamde ‘Donald Duck-omhelzing’, ze houden elkaar vast als twee eenden: het bekken naar achteren gekanteld, zodat ze elkaar niet met hun onderlichamen raken. Deze omhelzing zegt het al: ‘Goed, laten we aardig voor elkaar zijn, maar kom niet te dichtbij.’

In de tantra willen we een innige omhelzing waaraan het hele lichaam deelneemt. We noemen dit de innige omhelzing en je doet die als volgt: Ga ieder aan een kant van de ruimte tegenover elkaar staan en breng elkaar de hartengroet. Vervolgens wandel je langzaam naar elkaar toe, houd oogcontact en probeer zo ontspannen mogelijk te blijven. Adem diep en vol, maar zonder enige inspanning. Als je vlak voor elkaar staat, open je je armen met een verwelkomend gebaar, met de handpalmen naar elkaar toe geopend. Bij het aanraken nestel je je tegen elkaars borst en sla je langzaam en teder je armen om elkaar heen. Laat je handen voelen dat ze werkelijk vlees, botten en spieren voelen, zonder druk uit te oefenen. Het is niet de bedoeling dat je elkaar smoort, maar dat je elkaar met het hele lichaam omhelst. Ontspan je bekken en laat het naar voren kantelen, zodat je het bekken van je partner raakt. Leun ook met dijen en buik tegen elkaar aan. Probeer je knieën licht gebogen te houden, om je gevoel van evenwicht en aarding te vergroten. Ontspan je lichaam steeds meer, zodat je in elkaar kunt versmelten en je je vol vertrouwen aan de omhelzing kunt overgeven.

Na een minuut of twee begin je op je partners ademhaling te letten. Laat jouw eigen ademhaling één worden met die van je partner, zodat je samen zachtjes in- en uitademt. Heb je dat ritme te pakken en gaat het verder vanzelf, ga er dan nog een paar minuten mee door. Zo niet, wacht er dan mee tot je er wat meer ervaring in hebt. Je moet je er niet voor te hoeven inspannen.

In deze oefening gaat het erom elkaar te verwelkomen, te ontvangen, van elkaar te genieten en in elkaar op te gaan. Dat is de innige omhelzing. Eindig met een hartengroet.

Meer weten? Margot Anand, Tantra, een weg naar intimiteit en extase
Deze oefening komt van pagina 72-74

Beoordeel dit artikel

(6 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht