Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Top 5 mindfulness lessen

Met mindfulness leer je hoe je in balans komt en kunt leven in het nu. Het is dé methode om angst, stress en pijn te bestrijden. Met deze vijf meditatielessen van Jon Kabat-Zinn uit Honderd lessen in mindfulness merk je dat je beter in staat bent negatieve gedachten een halt toe te roepen.

1. Oordelen

Mindfulness ontwikkel je door de houding aan te nemen van een onpartijdige getuige ten opzichte van je eigen ervaring. Hiertoe is vereist dat je je bewust wordt van de voortdurende stroom oordelen en reacties op je innerlijke en uiterlijke ervaringen waarin we normaal gesproken allemaal gevangen zitten, en dat je er leert afstand van te nemen. Wanneer we op de activiteit van onze eigen geest gaan letten, ontdekken we meestal tot onze verrassing dat we voortdurend oordelen over onze ervaringen produceren.

2. Macht der gewoonte

De gewoonte om onze ervaring te categoriseren en te beoordelen zet ons vast in automatische reacties waarvan we ons niet eens bewust zijn en die vaak geen objectieve basis hebben. Deze oordelen domineren onze geest vaak, waardoor het moeilijk voor ons wordt ooit vrede in onszelf te vinden. Het is alsof de geest een jojo is die de hele dag op en neer gaat aan het touwtje van onze eigen oordelende gedachten.

3. Helder zien

Wil je een effectievere manier ontdekken om met de stress in je leven om te gaan, dan is het eerste wat je zult moeten doen, je bewust worden van deze automatische oordelen, opdat je door je eigen vooroordelen en angsten heen kunt kijken en je uit hun tirannie kunt bevrijden.

4. Bewust zijn

Wanneer je vindt dat je geest oordeelt, hoef je deze er niet mee te laten stoppen. Alles wat je moet doen is je ervan bewust zijn dat het gebeurt. Het is niet nodig het oordelen te veroordelen en de zaken nog ingewikkelder te maken.

5. Herkennen

'Dit is saai', 'dit werkt niet' en 'dit kan ik niet' zijn oordelen. In feite zijn het gewoon gedachten. Wanneer ze in je geest opkomen, is het belangrijk ze te herkennen als oordelend denken en jezelf eraan te herinneren dat bewustzijnstraining inhoudt dat je je oordelen opschort en om het even wat er in je geest opkomt enkel observeert. Inclusief je eigen oordelende gedachten, zonder erop voort te borduren of je er op welke manier dan ook door te laten leiden.

Bestel nu Honderd lessen in mindfulness in onze webshop voor slechts € 7,95!

Foto: Thinkstock

Beoordeel dit artikel

(0 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht