Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Top 5 tips bij de overgang

De overgang. Sinds Linda de Mol op televisie verklaarde dat ze dat 'geen sexy onderwerp' vond, is de menopauze meer besproken dan ooit. De discussie gaat over opvliegers, hormoonpillen en andere narigheid. Arts Christiane Northrup heeft een positievere kijk. Zij beschouwt de overgang als bron van kracht. De sluier van de op voorplanting gerichte hormonen wordt weggeblazen. Hierdoor worden vaak het jeugdige vuur en de levenskracht van een vrouw weer aangewakkerd. Hoe benut je de kracht van de overgang? We geven vijf tips uit haar boek.

1. Beschouw de overgang als een kans
Het proces dat het einde van de vruchtbare periode inluidt, is een proces van transformatie. Om een leven te creëren dat past bij wie jij bent. Tijdens onze vruchtbare jaren starten we vaak een gezin. Een gezin waar vervolgens vrijwel al onze energie naar toegaat. Tijdens de overgang beginnen echter veel vrouwen meer energie te richten op de wereld buiten huis en gezin. De wereld lijkt soms een groot, uitnodigend en braakliggend terrein vol onderzoeksmogelijkheden, creatieve ontwikkeling en zelfwaardering. De overgang eist een uitlaatklep, eist dat je hier iets mee doet. Als deze niet wordt gevonden, als je de lieve vrede thuis of op je werk laat voorgaan, en je volgt die creatieve impulsen niet, dan ontstaat een situatie die op een verstopt veiligheidsventiel lijkt... Wees dus bereid om nieuwe paden te banen. De overgang is een kans.

2. Uit de slachtofferrol
De transformatie die de overgang biedt, kan alleen slagen als we de volledige verantwoordelijkheid nemen voor ons leven. Het vergt moed om onder ogen te zien wat je eigen aandeel is in de dingen die voor je verkeerd zijn gelopen. En om op te houden jezelf te zien als eenvoudige slachtoffer van iets of iemand buiten jezelf. Wie in de slachtofferrol zit, krijgt tenslotte meestal alle sympathie en het morele gelijk. Dit is aantrekkelijk want de meesten van ons hebben geen behoefte om zich de slechterik te voelen. Toch is het zo, dat hoewel de slachtofferrol op korte termijn de beste keus lijkt, hij je uiteindelijk berooft van krachten die je nodig hebt om te veranderen, te genezen, te groeien en verder te gaan. 

3. Pijn van verlies
We moeten tijdens de overgang bereid zijn de pijn van verlies te voelen en te rouwen om de delen van ons leven die we achter ons laten. Deze omvatten ook de fantasieën over hoe het leven had kunnen zijn. Het is zelden gemakkelijk zo'n verlies onder ogen te zien. Om hierover heen te komen, is het echter noodzakelijk het verdriet van het verlies te voelen en de rouw te doorleven voor wat had kunnen zijn en wat nu nooit meer zal komen. Voor vrouwen die geen kinderen hebben gekregen kan bijvoorbeeld het verlies van hun vruchtbaarheid een enorme klap zijn. Maar hoe jouw situatie ook is, weet dat bijna elke vrouw wel één droom over de verwachtingen van haar leven moet opgeven tijdens de overgang.

4. Pas je voeding aan
Ons standaard voedingspatroon zorgt bijna gegarandeerd voor te veel oestrogenen en onevenwichtige hormoonspiegels, omdat het rijk is aan geraffineerde suikers, 'foute' vetten en vezelarme snacks met weinig voedingwaarde. Zeker tijdens de overgang is het essentieel om verstoringen in het hormonaal evenwicht en de bloedsuiker te stabiliseren. Daarom adviseert Christiane Northrup je om tenminste drie maaltijden per dag te eten, in normale porties en altijd voorzien van eiwitten. Koolhydraten met een hoge glycemische index kun je beter vermijden, net als geraffineerde koolhydraten. Pas ook op met graanproducten. Eet vooral veel verschillende groenten en fruit. En nuttig dagelijks gezonde omega-3-vetten.

5. Fyto-oestrogenen

Om de overgang te versoepelen, kun je ook voedingsmiddelen (of supplementen) vol fyto-oestrogenen nemen. Fyto-oestrogenen zijn de natuurlijke hormonen uit planten en hebben een positief effect op veranderende oestrogeenniveaus. Een paar voedingsmiddelen springen er duidelijk uit: soja, versgemalen lijnzaad en voedingsmiddelen met bioflavonoïden. Soja-eiwitten kunnen o.a. zowel de frequentie als de intensiteit van opvliegers verminderen. Gebruik uitsluitend natuurlijke, niet genetisch gemodificeerde sojaproducten. Lijnzaad is zo gezond vanwege de hoge concentratie lignanen. Lignanen helpen hart en bloedvaten te beschermen en hebben een positieve uitwerking op de hormoonhuishouding. Bioflavonoïden vind je in o.a. kersen, cranberry's, bosbessen, volkoren producten en druivenschillen.

Wil je meer weten? Over lichamelijke veranderingen, hormoonsuppletie, voedingssupplementen, seks tijdens de overgang en nog veel meer? Bestel dan De overgang als bron van kracht in onze webshop.
 

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht