Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Top 5 tips dagelijks mediteren

Wetenschappelijk onderzoek toont keer op keer aan hoe goed mediteren voor je is. Meditatie heeft een positief effect op je lichamelijke gezondheid, emotionele welzijn én spirituele verbondenheid. De kunst is echter wel om regelmatig te mediteren. Daar zit voor veel mensen de angel verborgen. Hoe doe je dat? Vijf praktische tips.

1. Doe wat bij je past

Zenmeditatie, mindfulness, mantra's zingen. Een beginner in de wereld van meditatie kan het duizelen. Er zijn zoveel soorten meditatiemethoden en -technieken. De kunst is om die manier te vinden die bij jou past. Vergelijk het maar met sporten. Als je een sport kiest die je leuk vindt, is de kans veel groter dat je actief blijft. davidji zet in zijn boek De geheimen van meditatie de meest voorkomende methodes op een rij, zodat je een gefundeerde keuze kunt maken.

2. Vijf minuten mediteren

Het allermooiste is natuurlijk drie keer per dag minimaal twintig minuten mediteren. Maar wie redt dat nou? De meesten onder ons helaas niet. Gelukkig kun je ook met vijf minuten al het effect van meditatie proeven. En vijf minuten voor jezelf vrij maken: dat moet toch lukken? Desnoods trek je je even terug op het toilet. Er zijn speciale vijf minuten meditatie boeken op de markt, waarmee je je tijd optimaal benut.

3. Kies je eigen moment

Het is echt niet nodig om per se 's ochtends te mediteren of 's avonds. Elk tijdstip is goed genoeg. Het perfecte moment bestaat niet. Tenzij je houdt van regelmaat. Dan kan een vast moment op de dag wel prettig zijn. Maar onthoud: niks moet. Ontdek waar je eigen behoeftes liggen. Je kunt elk moment van de dag besluiten je ogen te sluiten en naar binnen te keren.

4. Laat verwachtingen los

Soms hoor je mensen vertellen over de meest prachtige ervaringen tijdens het mediteren. Ze ontmoeten engelen, komen helemaal los van hun lichaam of bereiken een staat van verlichting. Prachtig. Maar laat dit soort verwachtingen los als je gaat mediteren. De meeste mensen ervaren nooit iets opmerkelijks tijdens het mediteren - afgezien van de vele positieve effecten in het dagelijks leven.

5. Probeer het 30 dagen

Spreek met jezelf af dat je een maandlang gaat experimenteren met meditatie. Beschouw het als een investering in jezelf. Houd in deze periode een dagboek bij, waarin je kort bijhoudt hoe je je voelt. Mediteer dagelijks gedurende dertig dagen en kijk wat er in je leven gebeurt. De kans is groot dat je door een maandlang consequent te mediteren ontdekt hoe geweldig het is om de kalmte en stilte in jezelf aan te boren. Wedden dat je na die maand niet anders meer wilt?

Meer lezen? Bekijk dan de meditatieboeken in onze webshop.

Foto: Thinkstock

Beoordeel dit artikel

(12 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht