Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

- Yoga -

Yoga voor iedereen

Yoga is goed voor iedereen ongeacht leeftijd of conditie. Of je nu oud, jong of zwanger bent. Je kunt altijd profiteren van de vele voordelen van yoga, zoals een soepeler lichaam, verbeterde ademhaling en stressbestendigheid. Wij zetten vijf populaire yogadoelgroepen op een rij. Dit is de Top 5 Yoga voor iedereen!

1. Yoga voor mensen met stress, angsten en depressie

Yogadocent Gert van Leeuwen ontwikkelde Critical Alignment waarin hij medisch denken, meditatieve stromingen en psychologie met yoga combineert. Het resultaat? Een yogavorm die zowel negatieve voorkeurshoudingen en -bewegingen als negatieve gedachtepatronen, ontstaan door bijvoorbeeld chronische stress, doorbreekt. Dit is waardevol bij het voorkomen en behandelen van fysieke en psychische klachten, zoals problemen met het bewegingsapparaat, angsten en depressie.

2. Yoga voor kinderen

Voor kinderen en jongeren is het van groot belang dat ze zich leren om te ontspannen, hun authenticiteit omarmen en zelfvertrouwen te ontwikkelen. In Yoga voor peuters en kleuters laat Marjolein Smit zien dat yoga dit effect al heeft op hele jonge kinderen. Door kinderyoga komen jonge kinderen meer in contact met zichzelf en hun innerlijke wereld. Yoga is goed bij het ontdekken van het eigen ik en heeft een positieve uitwerking op de lichamelijke ontwikkeling. Ook tieners vinden door yoga meer innerlijke rust en kracht in hun dagelijks, vaak hectische, leven. Yoga- en meditatiedocent Rosalinda Weel ontwikkelde speciaal voor deze doelgroep Yoga 4Teens, een unieke serie yogaoefeningen en droommeditaties rondom thema's ,zoals balans, uniek zijn, kracht en liefde.
 

3. Yoga voor zwangeren

Een kind krijgen is een van de meest spannende gebeurtenissen in een mensenleven. Juist in de periode is Do-In geschikt: een combinatie van yoga, zelfmassage en ademhalingstechnieken. Deze oefeningen versterken je energie en helpen je om de kracht te (her)vinden voor een optimale zwangerschap en de intensieve periode daarna. Lilian Kluivers, docent aan de Nederlandse School voor Klassieke Do-In, geeft in Zwanger in balans verschillende (yoga)oefenprogramma's en instructies voor (zelf)massages tijdens de zwangerschap.

4. Yoga voor mensen met een drukke baan

Voor wie een drukke baan heeft, voelt het misschien lastig om tijd vrij te maken om aan yoga te doen. Een abonnement bij een yogaschool is dan niet de meest logische keuze. Toch hoeft yoga helemaal niet veel tijd in beslag te nemen. Met Yoga in 15 minuten per dag kun je elke dag aan yoga doen, zelfs als je heel druk bent. In dit boek vind je naast de yoga-oefeningen ook handige tips voor een gezondere levensstijl. 

5. Yoga voor iedere dag

Ben je een beginner of een ervaren yogi? En wil je het liefst iedere dag aan yoga doen? Met de oefeningen uit Easy yoga kun je 's avonds bijvoorbeeld ontspannende yin-houdingen als de balasana en de tarasana doen. In de ochtend zijn de krachtige en opwekkende yang-houdingen, pranayama en stirring the pot juist heel geschikt. En ben je overdag tijdens je werk toe aan een mini-break? Dan zijn de oefeningen uit dit boek ook heel fijn om weer met een frisse blik door te gaan. 

Wil jij je meer verdiepen in de vraag wat yoga voor jou kan betekenen? Altamira heeft een aantal sprankelende yogatitels. Vind het yogaboek dat bij je past!

Foto: Thinkstock

Beoordeel dit artikel

(3 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht