Go to top
Steeds meer mensen zijn bezig met bewust en gezond eten. We willen weten wat er in ons eten zit, wat de werking van gezond eten is en hoe ons lichaam erop reageert. Gezond eten is heerlijk!

5 Tips voor suikervrij eten

 Steeds vaker horen we om ons heen dat slechts 5-10% van de calorieën in ons voedsel en drank uit toegevoegde suikers zou mogen bestaan. Meer en meer mensen zien dit in en willen hun suikerinname verminderen. Hieronder staan 5 tips waarmee het verminderen van je suikerinname een stuk makkelijker kan gaan.

  1. Geef jezelf tijd om te wennen. Misschien vind je de ketchup die je zelf met minder suiker maakt niet zo lekker als die uit de supermarkt. Of wellicht vind je de smaak en textuur van taart die zonder geraffineerde suiker is gemaakt minder dan die van taart die vol met suiker zit. Houd vol, want je hersens en je smaakpapillen zullen eraan wennen. Langzamerhand zul je steeds minder het verschil merken.
  2. Vermijd ook suikervervangers. Veel zogenaamde suikervrije recepten zitten vol met honing, agavesiroop of zoetstoffen zoals stevia en xylitol. Deze suikervervangers kunnen je verlangen naar suiker nog sterker maken, dus vermijden is een beter idee.
  3. Gebruik fruit als zoetmaker. Om zoete gerechten toch zoet te maken, kun je het beste fruit gebruiken. Omdat fruit rijk is aan vezels worden de suikers die het bevat langzaam opgenomen. Daardoor ontstaan er geen pieken in de bloedsuikerspiegel.
  4. Leer suiker te herkennen op voedingsetiketten. Zoek onder de categorie koolhydraten naar het suikergehalte. Een suikergehalte vaan meer dan 22,5 g per 100 g geldt als hoog. In de ingrediëntenlijst herken je suiker vaak aan de woorden suiker, siroop, -tose en mout. Ingrediënten worden vaak in afnemende volgorde van gewicht genoemd; als de suiker hoog op de lijst staat, zit het product waarschijnlijk boordevol suiker.
  5. Kies voedingsmiddelen met minder suiker. Dit klinkt simpel, maar producten waarvan je het niet verwacht kunnen ook boordevol suiker zitten, zoals chips. Kies bijvoorbeeld groentensap of melk in plaats van frisdrank of vruchtensap. En neem op brood appel of banaan in plaats van honing of chocoladepasta. Light producten bevatten vaak ook veel suiker om het gebrek aan vet te compenseren. Bestudeer de etiketten altijd zorgvuldig.

Meer lezen? Bestel dan 'Suikervrij' in onze webshop.

Door: Sue Quinn

Beoordeel dit artikel

(3 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht