Go to top
Steeds meer mensen zijn bezig met bewust en gezond eten. We willen weten wat er in ons eten zit, wat de werking van gezond eten is en hoe ons lichaam erop reageert. Gezond eten is heerlijk!

Gezonde eetgewoonten

Soms heb je gewoon echt even geen tijd om te koken. En af en toe een pizza in de oven of een pastasalade op de bank moet kunnen. Maar wat als dit een gewoonte wordt? 

Bewust eten

Die pastasalade die je opeet tijdens je lievelingsserie heb je eigenlijk helemaal niet echt geproefd. En die nasi die je had besteld leek zo veel, maar is toch helemaal op gegaan! We eten snel te veel en onbewust, waardoor ons eten minder goed verteerd wordt. Met een paar kleine aanpassingen in je eetgewoonten kun je al een groot verschil maken. Leer bewust te eten.

Bepaal de juiste grootte van je portie

Meet je eten met je eigen handen, zodat je niet langer gebonden bent aan meten en wegen. Maak een kommetje van je handen: dit is voor jou de correcte hoeveelheid voor je maag. We weten nu dat de grootte van je hand ongeveer gelijk is aan de grootte van je maag (iedereen heeft een maag, die net zo uniek is als een vingerafdruk qua afmeting en vorm). Dit lijkt misschien klein, maar als je een hele maaltijd in het kommetje van je handen stapelt en deze dan op een bord legt, zul je zien dat het meer dan genoeg is – we zijn in deze westerse wereld nu eenmaal aan gewend dat we meer op ons bord krijgen dan dit.

Kleinere kommen en borden

Dit brengt ons bij ons volgende punt. Gebruik borden die kleiner zijn dan die je nu gebruikt. Het lijkt mode te zijn om eten op te dienen op grote borden, omdat dat doet denken aan eten in een restaurant, maar wat vaak wordt vergeten is dat restaurants meestal kleine porties serveren op grote borden omdat dat er zo spectaculair uitziet! Voor eenpansgerechten kan een gewone soepkom gebruikt worden of een diep bord van 18 cm doorsnede en een plat bord van 25 cm doorsnede is groot genoeg – en dat hoeft niet boordevol geschept te worden.

Tips voor bewust eten

Hoe vaak ben je je bewust van wat je eet? Maar al te vaak eten we haastig, of voor de televisie of achter de computer. We schenken gewoonweg geen aandacht aan ons eten, maar dit kan beter:

  1. Reserveer tijd om te eten, minstens 20 minuten voor een hoofdgerecht. Eet zonder iets anders te doen aan tafel, dit is geen tijd voor boeken, kranten, tv of tablet.
  2. Wees betrokken en kijk naar de kleur, textuur en het type eten dat voor je ligt.
  3. Kauw je eten goed en leg je vork en mes na elke hap even neer, in plaats van dat je een volgende hap neemt voordat je de vorige hebt doorgeslikt. Neem voldoende tijd om ervoor te zorgen dat de enzymen in je mond zich kunnen vermengen met het eten en dit afbreken, zodat het vrijwel vloeibaar wordt.

Meer weten? Bestel dan 'Honestly Healthy' in onze webshop.

Door: Natasha Corret & Vicki Edgson
 

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht