Go to top
Tegenwoordig bedoelen we met yoga vooral de lichamelijke oefeningen die een rustgevende werking op de geest hebben en het lichaam soepel en sterk maken.
- Yoga -

Ademhalingsoefening van Kyra de Vreeze

Bij yoga staat eenheid en verbinding centraal. Verbinding van het fysieke (je lichaam en de adem) met het mentale (je gedachten) brengt je in contact met alles om je heen.

Het doen van ademhalingsoefeningen zorgt ervoor dat je rustiger wordt, je beter kunt ontspannen en helder kunt nadenken. Het zenuwstelsel komt tot rust, waardoor je je minder gehaast voelt. Tijdens de yogasessies koppel je adem aan beweging. Je doet specifieke ademhalingsoefeningen (pranayama) en wordt uitgenodigd om tijdens de lang aangehouden yogaposes diep in en uit te ademen.


Kapalabhati pranayama
Ga comfortabel zitten. Plaats één hand op de buik en de andere op je bovenbeen. Adem diep in en lang uit, adem driekwart in. Start met het naar buiten duwen (uitsnuiven) van de adem door de neus. De buik komt in en helpt de lucht naar buiten te duwen. De inademing volgt vanzelf. De focus is dus zuiver op de uitademing. Herhaal dit 10 keer. Adem diep in en uit, driekwart in. Start met een ronde van 15 herhalingen. Adem diep in en uit, driekwart in en start met een ronde van 20 herhalingen. Adem diep in.


Tip: Als het je niet lukt 15 of 20 keer uit te ademen, kun je beginnen met 5 keer. Probeer er daarna 10 en eindig met 15. Zo bouw je het langzaam op. Houd tissues bij de hand: er kan wat slijm vrijkomen.


Voer deze ademhalingsoefening liever niet uit wanneer je last hebt van hoge bloeddruk, zwanger bent, menstrueert, pas geopereerd bent, een ontsteking van de luchtwegen of longemfyseem hebt.


Deze oefening komt uit Easy yoga van Kyra de Vreeze

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht