Go to top
Tegenwoordig bedoelen we met yoga vooral de lichamelijke oefeningen die een rustgevende werking op de geest hebben en het lichaam soepel en sterk maken.
- Yoga -

Ademhalingsoefening

Je ademhaling onder controle hebben en je zenuwstelsel tot rust brengen zijn voorwaarden om je geest stabiel te maken. Het in balans brengen van je geest is weer een voorwaarde om de universele energie, de levenskracht te kunnen temmen.

 
Een bepaalde gemoedstoestand resulteert in een speciaal soort ademhaling en vice versa. Als we dus bewust een bepaalde ademhalingstechniek toepassen, kunnen we daarmee de corresponderende gemoedstoestand oproepen. Door de ademhaling bewust diep, gelijkmatig en regelmatig te maken, helpen we het lichaam om spanningen los te laten. En vergroten we ons vermogen om te ontspannen.
 
1.       Zicht op je individuele ademhalingspatroon. Ga comfortabel zitten en sluit je ogen. Observeer het ademhalingspatroon dat je hebt. Zijn je ademhalingen regelmatig of onregelmatig? Voelt de ademhaling hard of zacht, diep of ondiep aan? Zit je ademhaling hoog of laag in de borst?
 
2.       Ademhalingspatroon verbeteren. Probeer je ademhalingen geleidelijk aan diep en rustig te maken. Focus op je middenrif, voel de beweging van je ademhaling daar.
 
3.       Let op je lichaamshouding. Visualiseer een lijn die van je onderste rugwervels omhoog gaat naar de top van je kruin. Creëer op die manier een verlenging van je ruggengraat. Zie hoe je adem op je inademing omhooggetrokken wordt aan de voorkant van je ruggengraat, tot de top van je kruin. En hoe die op de uitademing weer omlaag stroomt aan de achterkant van je ruggengraat.
 
4.       Balans tussen in- en uitademing. Focus je op de beweging in de borstkas. Voel hoe je middenrif en borst zich bij de inademing verwijden. Naar buiten en naar achteren. En merk hoe ze bij de uitademing langzaam terugzakken naar je ruggengraat. Maak je in- en uitademingen even lang. Dat versterkt je longen en brengt je zenuwstelsel en de energie in je lichaam in balans.
Als het de eerste keer is dat je je aandacht op je ademhaling richt, kunnen er symptomen ontstaan. Je kunt wat jeuk op je lichaam krijgen, of een tintelend gevoel op je huid. Je kan je zwaar of juist licht gaan voelen, koud of warm. Deze symptomen verdwijnen vanzelf.
 
Meer yoga oefeningen?
 

Beoordeel dit artikel

(5 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht