Go to top
Tegenwoordig bedoelen we met yoga vooral de lichamelijke oefeningen die een rustgevende werking op de geest hebben en het lichaam soepel en sterk maken.
- Yoga -

Critical Alignment Yoga

Door yoga bewerkstellig je mentale veranderingen via het lichaam

Critical Alignment Yoga is een bijzondere yogavorm, ontwikkeld door de bekende yogadocent Gert van Leeuwen. Hij verbindt medisch denken, meditatieve stromingen en psychologie met yoga. Het resultaat is een effectieve methode om chronische stress zowel op psychisch als fysiek gebied aan te pakken. Van Gerts populaire werkboek Critical Alignment Yoga is inmiddels alweer een herdruk verschenen. Een interview over ruimte in je lichaam scheppen, weerstand en de confrontatie met jezelf.

Wat onderscheidt Critical Alignment Yoga van andere vormen van yoga? 


Ruwweg bestaan er twee vormen van yoga. Enerzijds zijn er de stijlen die zich richten op de oefeningen. Hatha yoga is het meest bekende voorbeeld. Maar er zijn ook andere stromingen, zoals power yoga. Anderzijds zijn er een yogavormen die zich richten op meditatie. In mijn eigen stijl – Critical Alignment – verbind ik deze twee elementen. Dat betekent dat je de oefeningen doet en daar op een meditatieve manier mee omgaat. Mijn boek Critical Alignment Yoga beschrijft dit proces tot in detail.

Waarom speelt weerstand een grote rol binnen de yoga-oefeningen van Critical Alignment?


Yoga gaat bij mij over ontspanning leren vinden in een dynamisch proces, dat zijn de oefeningen. Als je oefent, zoek je pijnpunten op. Waar zit de spanning? Denk aan stijve spieren en dergelijke. In de confrontatie met deze weerstand probeer je een antwoord te vinden dat gebaseerd is op ontspanning. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je je ademhaling zo gebruikt dat je rustig wordt. Veel mensen gaan op de onrust in als ze pijn hebben. Ik leer mijn leerlingen echter om afstand te nemen van de pijn en er een ander gevoel tegenover te plaatsen. Als je deze techniek toepast, kunnen er twee dingen gebeuren: ofwel de pijn wordt minder, ofwel je vindt de pijn minder erg.

Wat is de relatie met stress?

In het dagelijkse leven stuit je ook op weerstand. Dat noemen we stress, één van de hardnekkigste kwalen van deze tijd. Met Critical Alignment leer je een methode die je in staat stelt om via je eigen lichaam ontspanning te brengen in je handelen. Je kunt leren om de positiviteit in je eigen lichaam zelfs onder stressvolle omstandigheden op te zoeken. Dan zul je merken dat stress geen vat meer op je krijgt. En dat is voor mij het grootste belang van yoga van vandaag de dag in deze samenleving, meer dan de oude traditionele gedachtegang van verlicht raken.

Welk leerproces komt er op gang via Critical Alignment?

Tijdens de oefeningen kom je keer op keer je beperkingen tegen. Maar je weet dat het feitelijk een geënsceneerde situatie is: je roept het bewust op. Ik vergelijk het beoefenen van yoga daarom graag met een laboratorium waarin je experimenteert. Onder dezelfde omstandigheden zoek je, tijdens het oefenen, steeds de confrontatie met jezelf. Zo leer je om je gedrag te observeren. Dat is leerzaam. Want je weet: dit gedrag vertoon ik ook buiten de yogales als ik met stress in aanraking kom. Vlucht je, vecht je, of bevries je? Wat is jóuw instinctieve patroon? Door de yoga maak je dit onbewuste proces bewust. Zodat je je gedrag kunt veranderen als je dat wilt.

Wat zijn de overige effecten van de oefeningen?

Als je stijf wordt, je rug krom gaat staan, en je ademhaling niet langer vrij is, dan is dat oncomfortabel. Dankzij de oefeningen schep je weer ruimte in je lichaam. Daardoor raak je meer op je gemak in je lijf. Dat heeft ook een psychologische kant, zo weet ik uit jarenlange ervaring. Je gebruikt als het ware je lichaam als ingang om de conditie van je geest te verbeteren.

Verder lezen? Bestel dan het werkboek Critical Alignment Yoga in onze webshop.

Beoordeel dit artikel

(48 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht