Go to top
Tegenwoordig bedoelen we met yoga vooral de lichamelijke oefeningen die een rustgevende werking op de geest hebben en het lichaam soepel en sterk maken.
- Yoga -

Oefening: yoga tegen stress

Tijdens deze yogasessie uit Yoga 15 minuten per dag van Ulrica Norberg oefen je in het ademhalen en het loslaten van stress in lichaam en geest. Zet prettige muziek op, steek desgewenst een kaars aan en dim de verlichting. Doe de oefeningen met gesloten ogen als je dat prettig vindt. Laat je ademhaling langzaam, zacht en diep zijn. Als je je concentratie verliest, focus dan opnieuw op je ademhaling.

1. Kindhouding

Ga op je knieën zitten en laat je buik op je bovenbenen rusten, strek je armen naar voren en laat je voorhoofd op de vloer rusten. Breng je knieën iets naar buiten als dat prettiger voor je rug voelt. Ontspan je schouders en je armen. 1 minuut.

2. Halve duif, beide zijden

Vanuit de houding op handen en knieën: breng je rechterknie naar je rechterhand en vouw je onderbeen onder je diagonaal naar binnen. Laat je heup zakken tot je rek voelt aan de buitenkant van je billen of je heup. 1 minuut. Kom langzaam terug op handen en knieën en wissel in rustig tempo van been. Doe dezelfde beweging aan de linkerkant, 1 minuut.

3. De Sfinx/Zeehond

Kom op je buik liggen, steun op je onderarmen en laat je buik op de mat rusten, duw je bovenlichaam op je handen omhoog. Ontspan je billen en je benen. 2 minuten. Kom terug naar de Kindhouding.

4. Zittende twist, beide zijden

Kom langzaam omhoog tot je zit, met gestrekte ruggengraat. Strek je rechterbeen uit en til je linkervoet over je rechterbeen. Sla je rechterarm om je linkerknie en strek zachtjes je rug. Adem in en
draai op een uitademing je bovenlichaam zachtjes naar links. Focus de ademhaling op de linkerkant van je borstkas. 1 minuut. Wissel voorzichtig van zijde en doe deze beweging opnieuw.

5. Liggend op een kussen: Gebroken kaars

Kom rustig op je rug liggen en sla je armen om je knieën. Leg een deken of een (rol)kussen onder je onderrug of strek je benen omhoog naar het plafond of tegen een muur. Blijf zo liggen, sluit je ogen en probeer je onderrug te ontspannen gedurende 8 lange, diepe ademhalingen of 2 minuten.

6. Lijkhouding

Strek langzaam je benen uit tot je uitgestrekt en ontspannen ligt en geniet enkele welverdiende ademhalingen. Sluit je ogen en laat je lichaam zwaar worden. Haal ongeveer 20 keer diep en langzaam adem, dit duurt gewoonlijk zo’n 3 minuten.

7. Kleermakerszit, adem apa japa

Draai langzaam naar je rechterzij en kom daarna omhoog tot je zit. Ga comfortabel zitten en sluit je ogen. Gebruik de apa japa-ademhaling gedurende 3 minuten. Blijf nog een paar minuten zitten en doe niets anders dan je ademhaling observeren. Heb je meer tijd, blijf dan liefst 10 minuten of een kwartier zo zitten.

Kun je er geen genoeg van krijgen? In Yoga 15 minuten per dag staan nog veel meer yoga-sessies.

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht