Go to top
Tegenwoordig bedoelen we met yoga vooral de lichamelijke oefeningen die een rustgevende werking op de geest hebben en het lichaam soepel en sterk maken.
- Yoga -

Yoga voor kinderen: kracht

Goed voor lijf en leden

Yoga voor kinderen biedt niet alleen ontspanning en rust maar heeft ook een goede uitwerking op het lichaam. Behalve om het fysieke aspect, gaat kinderyoga ook over de ademhaling, aanraking en de zintuigen. Het bevordert:

- Een goede lichaamshouding

- De motorische vaardigheden

- Een goede weerstand

- De werking van spieren, organen, klieren en de bloedsomloop

De vogel

De vogel is een yogaoefening die de buik- en rugspieren en verstevigd. Het is ook een oefening die goed is voor je borst (maakt ruimte) en voor de longen (reinigend).

Goed voor kinderen die vaak verkouden zijn en meer ruimte voor een goede ademhaling kunnen gebruiken.

-          Je staat rechtop.

-          Je brengt je armen opzij (handpalmen naar beneden).

-          Je billen gaan naar achteren.

-          Nu vlieg je met je armen:

o   Adem in: omhoog

o   Adem uit: omlaag

Bij deze oefening is het belangrijk dat een kind stil staat, anders ga je voorbij aan de uitwerking van de oefening. Vaak willen kinderen echter heel graag  ‘rondvliegen’ door de ruimte.  Als ze dat willen, laat ze even lekker vliegen maar laat ze daarna weer stilstaan. Het helpt als je vraagt: Weet je hoe een vogel leert vliegen en mooie sterke vleugels krijgt? En bouw de oefening op zoals beschreven. 

Marjolein Tiemstra-Smit is auteur van het boek Yoga voor Peuters en Kleuters (5e druk) en docent & oprichtster van Eigen Wijze opleidingen. Deze verzorgt de 3-daagse docentenopleiding Yoga voor Peuters en Kleuters.

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht