Go to top
Ontspanning door meditatie en oefeningen in mindfulness brengen meer rust in je leven. Stress en depressieve klachten verminderen aantoonbaar door mindfulness en meditatie.

Meditatie voor beginners

Wie authentiek wil leven, zal zich naar binnen moeten keren. Dáár bevindt zich jouw innerlijke wijsheid. Meditatie helpt je hierbij. Daarom zetten wij enkele meditatietechnieken voor beginners op een rijtje.

Meditatie wordt over de hele wereld op verschillende manieren beoefend. Elke oosterse stroming kent een eigen benadering. Gelukkig hoef je geen getrainde monnik te zijn om te profiteren van de gunstige effecten van meditatie. Wie zich echter als beginner in de materie verdiept, kan het gaan duizelen vanwege de grote hoeveelheid meditatietechnieken. Wij helpen je op weg: meditatie voor beginners!

Ademhaling

Ademhalen gaat vanzelf. Je hoeft er niet bij na te denken. Toch zegt de manier waarop je ademhaalt iets over hoe je je voelt. Adem je kort en hoog? Dan is de kans groot dat je gestrest bent. Adem je rustig en in je buik? Dan ben je lekker ontspannen. In de oosterse religies ziet men de adem dan ook als brug tussen lichaam en geest.

Oefening: volg je ademhaling
Bij deze meditatievorm gaat het erom dat je je gewaarwordt hoe je ademt. Ga rustig zitten of liggen, sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Word je bewust van elke in- en uitademing. Je hoeft je adem niet te beïnvloeden, je neemt uitsluitend waar. Komt er een gedachte in je op? Raak je afgeleid? Dat is heel normaal! Zodra het kan, richt je opnieuw je aandacht op je ademhaling. In. Uit. Als je dit regelmatig oefent – al is het maar vijf minuten per dag – zul je merken dat lichaam en geest ontspannen.

Klankmeditatie

Een mantra is een klank of een serie klanken, die je tijdens een meditatie kunt gebruiken. Je zegt de mantra achter elkaar hardop óf je herhaalt de klanken stilzwijgend in gedachten. Zo kun je proberen je denken tot stilstand te brengen. Je kunt zelf een mantra kiezen: een woordje, een zinnetje, een lettergreep. Tijdens de meditatie dringt deze klank je hele lichaam binnen. Het heeft een helende werking.

Oefening: "auom"
Misschien wel de bekendste mantra is: auom (oh-u-mmm). Deze mantra wordt dan ook wel de moeder van de mantra's of oermantra genoemd. Volgens de traditie houdt dit geluid verband met de schepping van het universum. Het effect ervan ervaar je gemakkelijk zelf. Ga lekker zitten in een comfortabele houding. Sluit je ogen. Concentreer je enkele minuten op je ademhaling. Haal nu zo diep mogelijk adem, en laat de adem langzaam ontsnappen terwijl je langzaam de klank 'auom' uitspreekt. Laat de laatste intonatie uitsterven, haal diep adem in en begin opnieuw.

Visualisaties

Mediteren door middel van visualisaties lijkt op dagdromen. Je maakt gebruik van je verbeelding. Moeilijk? Welnee! Iedereen kan het. Stel je maar eens voor hoe het zou zijn als je een bergwandeling maakt. Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je? Dát is visualiseren. Meditatief visualiseren kun je op heel veel verschillende manieren inzetten: bijvoorbeeld om te ontspannen, contact te maken met je innerlijk weten, of je lange termijn doelen te achterhalen.

Oefening: een veilige plek
Ga lekker liggen en maak het jezelf gemakkelijk. Haal diep adem en ontspan. Stel je voor dat je op het strand loopt in de zon. Je ruikt de zoute zeelucht en je voelt het zand onder je voeten. Je geniet van de golven en het geluid van de branding. Je bent alleen en voelt je vredig. Met elke stap die je zet, raak je verder verwijderd van je zorgen en problemen. Rust daalt over je neer. Realiseer je dat je veilig en beschermd bent. Dit is jouw veilige plek, waarnaar je altijd terug kunt keren. Kijk rond, rust uit, kom tot jezelf. Blijf zolang je wilt. Als je terug wilt komen, adem je diep in en uit. Je beweegt langzaam vingers en tenen en keert zo terug naar het heden.

Tot slot

Hier hebben we slechts enkele technieken beschreven. Bedenk dat er altijd een manier van mediteren is die bij jou past! En naarmate je vaker mediteert, gaat het steeds beter. Je zult merken dat je rustiger wordt, meer ontspannen en dat je beter in contact bent met jezelf. Vind je het moeilijk om je aandacht erbij te houden? Durf je niet zo goed te beginnen? Er zijn talloze meditatieboeken en meditatiecd's op de markt die je een handje kunnen helpen! Je kunt je ook opgeven voor een cursus Meditatie voor beginners!

Ga je beginnen met mediteren? Haal dan het maximale uit je meditaties! Lees eerst De geheimen van meditatie van davidji. Ook ideaal is dit boek als het gaat om meditatie voor beginners.

Foto: Thinkstock

Beoordeel dit artikel

(13 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht