Go to top
Ontspanning door meditatie en oefeningen in mindfulness brengen meer rust in je leven. Stress en depressieve klachten verminderen aantoonbaar door mindfulness en meditatie.

Mindful leven: word geen stressjunkie

Als je in een langdurig patroon van stress zit, dan wen je daar gek genoeg aan. Het constante hoge niveau van stresshormonen begint normaal te voelen. Je wordt een stressjunkie. Sommige mensen functioneren weken, maanden, jaren op dit niveau! Maar langdurige stress is niet vol te houden zonder fysieke en mentale schade. Herken je dit? Keer het tij, start vandaag nog met mindful leven. En dat is niet zo moeilijk als het misschien klinkt.

Een beetje stress is echt niet erg. Sterker nog: iedereen heeft een zekere mate van stress nodig om te kunnen functioneren. Het gaat pas mis als stress chronisch wordt en een continue stroom stresshormonen (adrenaline en cortisol) in je lichaam rondraast. Dat tast onherroepelijk je immuunsysteem aan, is slecht voor je hart en het maakt je angstiger en gevoeliger voor depressies. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

 
Neem de tijd om te resetten
Last van chronische stress? Neem dan de tijd om je lichaam te resetten. Harriet Griffey reikt je daarvoor een aantal praktische tips en trucs aan in Ik wil rust. Ook davidji geeft je praktische handvatten over stress verminderen. Beide experts zijn het met elkaar eens: door mindful te leven ga je je kalmer voelen, ben je meer in evenwicht met het leven en sta je boven de hectiek van het dagelijkse leven. Maar hoe doe je dat? Je kunt natuurlijk een officiële mindfulness cursus doen. Of je past de kleine stapjes toe uit Ik wil rust. Snel en simpel, maximaal resultaat.

 
Mindful ademen
Westerse mensen hebben vrijwel allemaal de neiging om te snel en te oppervlakkig te ademen. Daarom is het belangrijk om jezelf een adempatroon aan te leren dat je echt ondersteunt. Dat is een van de eenvoudigste manieren om te focussen en je gemoed en emoties tot rust te brengen. Doe deze oefening telkens als je een beetje gespannen bent:
  •  Ga rechtop zitten in je stoel. Benen naast elkaar. Voeten op de grond.
  •  Ontspan nek en schouders. Handen in je schoot. Handpalmen omhoog.
  •  Adem vijf tellen diep en rustig in via je neus. Tot je buik een beetje opzwelt.
  •  Houd je adem vijf tellen vast.
  •  Adem langzaam uit via je mond, ook in vijf tellen.
  •  Probeer niet te denken. Lukt dat niet? Visualiseer dan een kiezelsteentje dat je in de vijver gooit en dat langzaam naar beneden zakt.
  •  Herhaal de ademcyclus tien keer.
Mindful zijn
Waarschijnlijk ben je veel meer gericht op 'doen' dan op 'zijn'. Om meer rust te scheppen is het echter goed om alleen even te 'zijn'. En niet constant allerlei dingen te doen. Soms is dat zelfs een afleidingstechniek. Door maar bezig te blijven, hoef je minder te voelen. Je leeft op de automatische piloot. Sta jezelf toe om de tijd te nemen. Om gewoon te zitten en niks te doen. Staar voor je uit. Ga zitten dagdromen. Kun je dat nog? Na zo'n korte periode van alleen maar 'zijn', kun je weer dingen gaan doen. Kalmer, beter geconcentreerd en aandachtiger. Dat komt je efficiency ten goede.  Naarmate je hierin beter wordt, ontdek je dat je ook steeds beter mindful kunt 'doen'.

Mindful mediteren
Mediteren moeilijk? Welnee. Het grappige aan mediteren is dat hoe vaker je het doet, des te makkelijker het is. Op een gegeven moment ben je er zo 'handig' in dat je zelfs op hele drukke dagen er even de tijd voor kunt nemen. Je lichaam onthoudt als het ware de meditatieoefening én het rustgevende effect dat het brengt. Je kunt op duizend manieren mediteren. Kijk wat bij je past. Maar zorg ervoor dat je het doet! Lees onze tips dagelijks mediteren en creëer routine: minimaal twee keer per dag tien minuten je aandacht naar binnen keren.
 
Wil jij geen stressjunkie (meer) zijn? Wil je mindful leven? Bestel dan nu Ik wil rust voor slechts € 9,95 en lees alle handige tips.
 

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht