Go to top
Ontspanning door meditatie en oefeningen in mindfulness brengen meer rust in je leven. Stress en depressieve klachten verminderen aantoonbaar door mindfulness en meditatie.

Oefening: meditatie om tot rust te komen

Soms lijkt slapen onmogelijk. Je weet dat het moet en je lichaam hunkert ernaar. Maar je bent zo onrustig dat het echt niet lukt. Met deze meditatietechniek uit het boek Heel je hart van Lodro Rinzler kom je tot rust. Slaap lekker!

Zet je telefoon op stil en hou hem uit de buurt van je bed. We kunnen niet genoeg benadrukken dat oplichtende schermen je wakker houden. Ga op je rug liggen en strek je uit. Til je benen voorzichtig op en rek ze. Leg je handen achter je hoofd of op je buik met de handpalmen omlaag. Ontspan de spieren rond je ogen. 

Begin met drie diepe ademhalingen: in door de neus, uit door de mond. Zelfs tijdens deze eerste ademhalingen begin je misschien al te denken aan alle dingen die je de volgende dag moet doen. Het zijn gedachten over de toekomst. Laat ze los. Breng je aandacht terug naar je ademhaling. Er kunnen ook gedachten aan je verleden opkomen. Misschien denk je aan dingen waar je vandaag niet aan toegekomen bent of aan dingen die je graag gezegd had willen hebben. Laat die gedachten gaan. Breng je aandacht terug naar je ademhaling. 

Is er één onderwerp dat steeds weer opkomt, neem dan zestig seconden de tijd om die verhaallijn te bekijken. Laat die zich gedurende die minuut ontvouwen. Maar blijf gefocust op die specifieke verhaallijn, laat je gedachten niet afdwalen. 

Na die ene minuut adem je weer drie keer diep in en uit en breng je je aandacht terug naar je ademhaling. Sluit je ogen en kom tot rust.

  • Deze oefening staat in hét boek over liefdesverdriet Heel je hart van Lodro Rinzler. Meer lezen? Je koopt Heel je hart hier.

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht