Go to top
Zelfontplooiing, het ontwikkelen van talenten en kwaliteiten, kan helpen bij het vinden van een nieuwe richting in het leven.

Blijf in je bioritme

Tijdens vakanties is het natuurlijk heel verleidelijk om net wat later naar bed te gaan. En de volgende ochtend wat langer te blijven liggen. Toch is het goed om niet té veel van je bioritme af te wijken.

De ideale wereld

In een ideale wereld zouden we altijd om 08:00 uur opstaan, op regelmatige tijden eten, veel buiten zijn en bewegen en om 23:00 uur weer naar bed. Maar realistisch is dat natuurlijk niet. Toch is te veel afwijken van je bioritme echt niet goed voor je.

In Ik wil slapen schrijft Harriet Griffey: "Francesco Cappuccio, hoogleraar cardiovasculaire geneeskunde, is van mening dat alles wat tegen je biologische klok indruist, gevolgen heeft voor je lijf." Niet zo gek dus dat je je soms na lang uitslapen juist nóg vermoeider voelt. Daarnaast wordt een onregelmatig slaappatroon in verband gebracht met een verhoogd risico op hartinfarcten en hartfalen, obesitas en diabetes type 2.

Bewezen effecten van slaap

Een slechte nachtrust beïnvloed meer dan je stemming en concentratievermogen. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je nieuwe informatie beter kunt onthouden. Ook helpt het stress te verminderen. Houd je van hardlopen en train je voor een wedstrijd? Dan is het al helemaal belangrijk dat je in je bioritme blijft. Slaap verbetert namelijk atletische prestaties en coördinatie.

Help je bioritme

Ga je op een verre reis waardoor je nu al weet dat je een jetlag zult hebben? Probeer dan in ieder geval zo goed en normaal mogelijk te slapen voordat je op reis gaat. Zo zorg je ervoor dat je niet al uitgeput op reis gaat. Ook helpt het om je horloge zodra je het vliegtuig instapt vast op de plaatselijke tijd van je bestemming te zetten. Stem je eten en slapen af op die tijd.

Eten bepaalt je nachtrust

Zorg dat je genoeg drinkt op vakantie, vooral water of kokoswater. En je raadt het al: niet te veel alcohol (en liever helemaal niet). Ook voeding kan invloed hebben op je bioritme. In Ik wil slapen worden kersen als bron van melatonine genoemd, dit helpt bij het aanwennen van een nieuw slaappatroon. Paranoten, broccoli, zilvervliesrijst, vis en zuivelproducten bevatten magnesium. Dit heeft een natuurlijk kalmerend effect. Ook avocado’s en kalkoen hebben een natuurlijke kalmerende werking.

Wil je op vakantie in je bioritme blijven, zorg dan dat je niet veel later gaat slapen dan anders. Sta ook op ongeveer dezelfde tijd op. Bij thuiskomst hoef je dan niet heel erg te wennen aan je oude ritme.

Ben je je bioritme eigenlijk een beetje kwijt en kom je lastig in slaap? Dan kunnen deze tips wel eens helpen om je slaapproblemen op te lossen.

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht