Go to top
Zelfontplooiing, het ontwikkelen van talenten en kwaliteiten, kan helpen bij het vinden van een nieuwe richting in het leven.

Oefening: een slaapritueel

Voor kleine kinderen is een slaapritueel heel belangrijk. Het helpt ze te ontspannen en zich in te stellen op slapen. We vergeten vaak dat we zelf ook tijd nodig hebben om tot rust te komen. Een ritueel kan daarbij helpen.

Als je slecht slaapt en geen ritueel hebt, loont het er een aan te wennen. Verwacht niet dat veranderingen meteen effect hebben. Het kan even duren voordat je lichaam heeft geleerd om te ontspannen en tot rust te komen en je slaapt niet direct veel beter. Maar als je vertrouwen hebt en de tijd neemt, zul je er profijt van hebben. Het vergt altijd tijd om met oude gewoonten te breken en nieuwe op te pakken.

Een ritueel kan bestaan uit een warm bad, een rustige avondwandeling of meditatie- en ontspanningsoefeningen. Psychologisch vertelt zo’n ritueel je lichaam en geest dat het werk is gedaan en je nu mag ontspannen en slapen.

Een slaapritueel

Ontwikkel jouw eigen slaapritueel. Een voorbeeld van hoe zo’n slaapritueel eruit kan zien:

  • Stop minstens 3 uur voor bedtijd met werken.
  • Eet je laatste maal minstens 4 uur voor bedtijd.
  • Neem een ontspannend bad: doe bitterzout en lavendelolie in het water.
  • Dim het licht. Lees een boek of luister naar rustgevende muziek.

Nog meer over slaap lezen? Deze oefening komt uit Ik wil slapen van Harriet Griffey

Beoordeel dit artikel

(1 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht