Go to top
Zelfontplooiing, het ontwikkelen van talenten en kwaliteiten, kan helpen bij het vinden van een nieuwe richting in het leven.

Oefening: meer rust in 5 stappen

Doorbreek het patroon van stress en onrust. Met deze oefening kom je in 5 stappen tot rust. Wil je hier meer over lezen? Lees dan Ik wil rust.

Druk druk druk

Het moderne leven zit vol verleidingen, die minder goed voor ons zijn dan we denken. Je telefoon is hier een goed voorbeeld van. Misschien denk je dat het ontspannend werkt, het tegenovergestelde is waar. De tijd die je op je telefoon spendeert, is eigenlijk vrije tijd die je veel beter kunt besteden. Wissel de tijd die je op je telefoon/social media zit in voor deze oefeningen, en kom tot rust.

  1. Ademhalen: hoewel we dit automatisch doen, is ademen iets dat we kunnen controleren. Veel mensen halen oppervlakkig adem, waardoor stresshormonen vrijkomen. Let nu op je ademhaling en probeer rustig en diep te ademen, zodat je hersenen een seintje krijgen dat alles oké is.
  2. Neem gas terug: wanneer deed je voor het laatst bewust een keer wat rustiger aan? En was dat gedwongen (vertraagde trein, lange rij bij de kassa) of bewust? Probeer vandaag expres wat ruimte vrij te maken in je schema, of tijd vrij te maken voor een activiteit die je tot rust brengt, zoals yoga, schilderen of lezen.
  3. Let op wat je eet: voel je je onrustig omdat je honger hebt? Voedzaam eten op vaste tijden brengt hier verandering in. Bij een te lage bloedsuikerspiegel wordt cortisol aangemaakt, een stresshormoon. Neem vandaag een voedzaam tussendoortje tussen je hoofdmaaltijden in, zoals een appel, noten of een cracker met pindakaas.
  4. Slaap lekker: dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar wat je overdag doet, heeft invloed op je nachtrust. Let vandaag op cafeïne (niet meer drinken na 15:00), maak een wandeling in de lunchpauze en zet je telefoon een uur voordat je gaat slapen uit. 
  5. Een rustig plekje thuis: in de ideale wereld is je huis een oase van rust. Helaas is dat in de werkelijkheid niet altijd het geval. Voor sommige mensen is hun huis zelfs tevens hun werkplek. Zorg dat je een rustig plekje thuis creëert, het maakt niet uit waar. Zet er kaarsjes neer, een mooie plant of hang foto's op die je een fijn gevoel geven.

Deze oefeningen en meer tips voor een mindful en bewust leven staan in het boek: Ik wil rust. 

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht