Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Top 5 tips beter slapen

Van alle onbewuste processen is slaap misschien wel de meest interessante. Als we slapen, zijn we ons amper bewust van wat er met ons gebeurt. Slaap is een van de belangrijkste voorwaarden voor je gezondheid. Maar wat als dat slapen juist niet lukt? En waarom is slaap zo belangrijk voor je gezondheid?

Omdat ons leven steeds drukker en ingewikkelder wordt, is het niet vreemd dat slapen (voor velen) een probleem is geworden. We reageren op allerlei invloeden en impulsen die ons gespannen en alert houden. En ons uit onze slaap houden. Hoe krijg je die vredige slaap terug?

Top 5 tips beter slapen

Van alle lichaamsfuncties is slaap misschien wel de meest mysterieuze. Slapeloosheid kan heel veel oorzaken hebben. 5 tips om beter te slapen. Welterusten!

  1. Zit je tijdens je werk veel achter een computerscherm? Een bril met amberkleurige glazen kan het schijnsel wegnemen en er zijn ook schermfilters die blauw licht blokkeren. Andere oplossingen zijn om ’s avonds geen elektronische apparaten te gebruiken die je op enige wijze kunnen over stimuleren. 
  2. Het is bewezen dat alcohol het normale slaapproces beïnvloedt. Minderen met alcohol kan dus je slaap positief beïnvloeden. Als je veel drinkt voordat je naar bed gaat, zal dat de slaappatronen verstoren. Je valt meteen in slaap, maar alcohol onderdrukt de REM-slaap en de kwaliteit van de slaap is minder. Geen slaapmutsje meer dus. 
  3. Als je ’s ochtends altijd heel vroeg wakker wordt, kun je een lichte, slaperig makende snack eten (een glas melk, havermoutkoekje, crackertje pindakaas, een banaan of een andere snack die langzaam koolhydraten afgeeft), zodat je weer lekker onder de wol kunt kruipen. Zo'n snack kun je ook voor het slapengaan nemen.
  4. Maak je eigen kruidenkussen als slaapmiddeltje. Het hoeft niet groot te zijn, 30 x 15 cm is prima. Gebruik zacht, los geweven katoen voor het binnenkussen. Vul het met gedroogde kamillebloemen, lavendel en hop en naai het dicht. Maak een sloop van wat dichter geweven katoen of zijde en maak er knoopbandjes aan. Leg het boven op je hoofdkussen.
  5. Muziek kan slaap op diverse manieren bevorderen: als zacht achtergrondgeluid dat andere geluiden wegdrukt, als deel van een ontspannend slaapritueel, zoals het slaapliedje dat ouders voor hun kinderen zingen, maar ook om die hersengolven te stimuleren die de inleiding geven tot slapen. 

Wil je meer lezen en je verdiepen in alles over slaap?

Beoordeel dit artikel

(5 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht