Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Top 5 tips tegen stress

Worstel je wel eens met angst, stress en gepieker? Piekeren is een nationale epidemie, dus als je je zorgen maakt en onzeker voelt – je bent niet de enige. Gelukkig kun je je voordeel doen met de tips uit Keep Calm and Carry On – gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Transformeer negatieve gedachten en patronen tot een zorgeloze levenshouding! Leer omgaan met stress!

1. Schat risicovolle situaties realistisch in

omgaan met stressIedereen ervaart angst en dat is al zo sinds het begin der tijden. Angst is de manier van je hersenen om je opmerkzaam te maken op een mogelijke dreiging of mogelijk gevaar in je omgeving. En dat signaal is erg moeilijk te negeren. Hoe bang je wordt in een bepaalde situatie – bijvoorbeeld dreigend ontslag – hangt van twee dingen af. Ten eerste: hoe belangrijk vind je deze dreiging? Ten tweede: hoe schat je je vermogen tot coping in. Dat wil zeggen: denk je dat je effectief met deze dreiging kunt omgaan? Deze percepties heb je zelf in de hand! Als je ze kunt veranderen, zul je je minder angstig voelen. Doe alles om een zo realistisch mogelijke inschatting van risicovolle situaties te maken. Ga de zaak daarom niet overdrijven of opblazen. De belangrijkste dingen die je moet doen als een situatie je angst inboezemt is feiten verzamelen en een accurate inschatting maken.

2. Laat je verlangen naar garanties los

We willen ons veilig voelen en zeker weten dat onze toekomst en de toekomst van onze geliefden er goed uitziet. Als we met gevaar of iets onbekends worden geconfronteerd, gaan we op zoek naar veiligheid, we willen een garantie. En hierin ligt het probleem, want weten niet wat de toekomst brengt. Hoe groot onze behoefte aan garanties ook is, we zullen ze nooit krijgen. De toekomst is onbekend. Het is dus van belang dat we onze tolerantie voor ambiguïteit en onzekerheid vergroten. We moeten ons verlangen naar garanties loslaten. Iedereen krijgt zijn of haar portie zorgen, verlies en teleurstelling. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Sta dus stil bij het feit dat iedereen, zelfs mensen die zich heel veilig en zeker voelen, het onbekende moeten accepteren. We kunnen de toekomst niet voorspellen of sturen. Het alternatief is dat je optimistisch blijft en zo goed mogelijk de regie houdt. Als je veel energie besteedt aan het anticiperen op negatieve uitkomsten ondermijn je je besef van controle en hoop. Het accepteren van de onvoorspelbaarheid van het leven en de behoefte aan controle loslaten is in feite een gezonde, verstandige manier om het onbekende tegemoet te treden.  

3. Het hoeft niet perfect te zijn

Perfectionisme wil zeggen dat je heilig gelooft dat er een volmaakte oplossing is en dat alles wat daar niet aan voldoet, niet acceptabel is. Dit is een gangbare beperkende overtuiging. We willen dé oplossing vinden voor onze problemen. We kiezen voor de benadering die alleen tot positieve uitkomsten leidt en geen keerzijdes of nadelen kent. Niets minder dan het beste verwachten geeft meer veiligheid en staat garant voor een positief resultaat – denken we. Helaas, het omgekeerde is waar. Vaak wordt onze angst groter als we naar de perfecte oplossing zoeken terwijl de toekomst zich ontvouwt. We kunnen niet voorspellen hoe zaken zich zullen ontwikkelen, daarom zijn er geen perfecte oplossingen. Ga daarom voor een acceptabele uitkomst! Een uitkomst die niet volmaakt is, maar waar je mee kunt leven. Bij tegenslag of in moeilijke situaties heb je een belangrijke sleutel in handen als je openstaat voor alternatieven en flexibel bent in wat jij acceptabel vindt. Een dergelijke positieve houding zorgt ervoor dat je hoopvol blijft als het tegenzit.

4. Erken je gedachten als gedachten

Iedereen heeft wel eens negatieve gedachten. Dergelijke gedachten en beelden kunnen heel verontrustend, zelfs schokkend zijn. We willen dat die stroom stopt, maar ze blijven terugkomen. Meestal gaan beangstigende gedachten over werk, over beoordelingen of studieresultaten, over gezondheid of relaties. Zorgelijke, angstige mensen denken vaak: 'Dit is een afschuwelijke gedachte. Dit zou ik niet moeten denken. Ik moet alles doen om die gedachte te stoppen'. Je begrijpt het al: hoe meer je je op zo’n gedachte richt en hoe meer moeite je doet om haar tegen te houden, des te sneller en vervaarlijker die akelige gedachten door je hoofd gaan slingeren. De kracht om je angst te beheersen komt voort uit het vermogen om je los te maken van de gedachte. Het is in wezen paradoxaal: je krijgt je gedachten onder controle door de controle op te geven. Accepteer ze en ze zullen je niet langer dwarszitten. Het kan zelfs zijn dat ze verdwijnen! Het enige wat je hoeft te doen is te erkennen: Het is maar een gedachte. Dit betekent niets. 

5. Overdrijf het belang van je lichamelijke gewaarwordingen niet

Zodra we bang, bezorgd of nerveus worden, gaat onze aandacht vooral uit naar onze emotionele toestand. Onderzoekers noemen dit zelfgerichte aandacht of angstsensitiviteit, en dat kan een probleem worden. Je begint te denken: 'O nee, misschien krijg ik wel een hartinfarct!' Of: 'Ik word gek, ik raak het spoor helemaal bijster!' Als je de hele dag gepreoccupeerd bent met wat je voelt en hoe afschuwelijk dat is, en voortdurend je aandacht richt op lichamelijke gewaarwordingen, wordt je angst groter. Je voelt wat spanning en je bereidt je voor op een ramp. Daardoor word je nog angstiger, je hart gaat sneller kloppen en voor je het weet gaan je gedachten met je op de loop. Het resultaat is een spiraal van angst, bezorgdheid en paniek. Herken je dit? Benoem dan de lichamelijke gewaarwordingen waar je bang voor bent. Zo eenvoudig kan het zijn: geef de symptomen een naam en beschrijf ze kort en je voorkomt dat de spiraal wordt geactiveerd. Bijvoorbeeld: 'Hmm, mijn hart gaat weer flink tekeer. Nou en? Geen aandacht aan besteden. Niets om je zorgen over te maken'.

In Keep Calm and Carry On zijn de belangrijkste resultaten van empirisch onderzoek op het gebied van cognitieve gedragstherapie en affectieve neurowetenschap op overzichtelijke wijze bijeengebracht en eenvoudig beschreven. Het resultaat? Twintig krachtige lessen en technieken die je helpen om te gaan met stressvolle situaties. Bestel Keep Calm and Carry On nu in onze webshop!
 
 

Beoordeel dit artikel

(4 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht