Go to top
Ben jij op zoek naar geluk? Wil je een gezond leven? Iedere dag mediteren?

Op Altamira vind je inzicht, verdieping en ontspanning.

We verzamelen de mooiste boeken voor je.

We lezen, we selecteren, we schrijven. We inspireren jou om te blijven groeien.

Wat werkt het beste tegen stress?

Je hebt al van alles geprobeerd en toch blijf je er last van houden. Stress is een gevoel wat je kan overvallen. Hoewel het je ook op een positieve manier kan helpen, zoals bij een deadline, voelt het vaker als iets vervelends. Het is een gevoel dat je liever niet ervaart. De beste tips van experts tegen stress. 

1 davidji: Maak contact met de natuur

“Je kunt eenvoudig ontstressen door een paar veranderingen in je manier van leven door te voeren, een positieve houding aan te nemen en door de dagelijkse technieken toe te passen – het beheersen van je bewustzijn, je behoeften, je emoties, je communicatie en je doel.”
 
Een snelle ontstress tip van deze meditatiegoeroe: “Ga tien minuten wandelen: maak contact met de natuur, dan neemt je angst af en word je kalm. Laat je telefoon thuis en luister niet naar muziek. Loop in een rustig tempo en neem alles wat je ziet, hoort, voelt en ruikt in je op.”
- davidji in Zonder stress
 
Wanneer je langdurige stress ervaart, kan dit uitmonden in een burn-out. Het gevoel van stress wordt een normaal gevoel, je raakt eraan gewend. Terwijl je zo functioneert, wordt ontspannen steeds moeilijker. Je komt steeds moeilijker in slaap. Wat resulteert in nog meer stress, want juist bij stress heeft je lichaam die slaap hard nodig. 
 
Slaap is de beste meditatie
- Dalai Lama

2 Harriet Griffey: Een ouderwetse tip die écht werkt: schaapjes tellen

“Het principe achter deze ouderwetse raad is een simpel trucje om te ontspannen en het hoofd leeg te maken: het gefocust visualiseren van schapen en ze één voor één tellen is een soort gedachteloze bezigheid die je van enerverende gedachten kan afleiden. Voor de een werkt het, maar bij de ander blijven de gedachten bovenkomen. Als dat bij jou het geval is, moet je eens proberen van duizend terug te tellen in stappen van zeven: 1000, 993, 986, 979, enzovoort.”

3 Harriet Griffey: Vitamine C

“Vitamine C, dat in citrusvruchten, paprika, kiwi’s, boerenkool, guave, broccoli, tomaten en erwten zit, kan behulpzaam zijn in het bestrijden van stress. Duitse onderzoekers hebben dat getest door 120 mensen te vragen een speech te houden en direct daarna een wiskundig probleem op te lossen. Degenen die van tevoren vitamine C toegediend hadden gekregen, hadden na de test een lagere bloeddruk en een lager niveau cortisol.”
 

4 Jon Kabat-Zinn: Word je bewust van automatische oordelen

“Wil je een effectievere manier ontdekken om met de stress in je leven om te gaan, dan is het eerste wat je zult moeten doen, je bewust worden van deze automatische oordelen, opdat je door je eigen vooroordelen en angsten heen kunt kijken en je uit hun tirannie kunt bevrijden.”
 

5 Deepak Chopra: Luister naar muziek

“Muziek beïnvloedt je hartritme, hersengolven, bloeddruk, de samentrekkingen van je maag en de waarden van de zogenaamde stresshormonen. Als je naar muziek luistert die jij aangenaam vindt, scheidt het lichaam endorfinen af, lichaamseigen opiaten die in hun werking op morfine lijken.”
 
Wat natuurlijk ook altijd een fijne manier is om tot rust te komen is een boek lezen. En je bent helemaal goed bezig als je een van de boeken leest van onze experts over stress. Zeker weten dat je dan helemaal zen wordt! Nog een laatste bonustip:
 
“Houd je voeten warm. Volgens onderzoek van het Zwitsers slaaplaboratorium lijken warme voeten het slaapmechanisme van je lichaam aan te zetten.”
 
 

Beoordeel dit artikel

(2 beoordelingen)
Beoordeling toevoegen
 

Deel dit bericht